Alla inlägg under december 2007

Av Sonja - 31 december 2007 09:14

Hej kära vänner, som brukar titta in till min s.k blogg ibland, kanske är ni

intreserade av dikter, och då förstår ni säkert vad dagens dikt, skall handla

om, efter som det är nyårsafton i dag. Det brukar ju vara en rolig dag för dom flesta, med fest i goda vänners lag. men många sitter också ensamma,

och det känns extra svårt sådana dagar, till er vill jag sända en extra kär hälsning, och eftersom jag år kristen, vill jag be om Guds välsignelse över er. Jag vet ju inte vem du är, men Han vet !  Jag önskar till er alla en trev-

lig  Nyårsafton och nyårsdag, hoppas vi ses igen efter helgen. Då tänkte jag berätta mina barndomsminnen. Från mina dikthäften, som jag kallar Ute-

dasset önskar man inte tillbaka. Det håller ni väl med mig om ni som kanske

upplevt den tiden?  Välkommen in på ett besök då.  Så till dikten.


NYTT ÅR !

Ring det nya året in

ring det gamla ut,

ännu ett år, har nått sitt slut.

Jag ser dessa båda i fantasin,

det gamla som gick, det nya som kom in.

Året det gamla, så böjd och så grå

tänk bara ett år och har åldrats så.

Har vi det verkligt behandlat så illa,

hur ska det gå, för det nya det lilla ?

Det år som har gått, har gått alltför fort,

det finns så mycket som vi borde ha gjort.

Nu ger livet oss chansen på nytt,

ännu ett år till jorden grytt.

Då får vi på chansen ta vara,

inte låta tiden gå ifrån oss bara.

Vi får handskas med tiden

med varsamma händer,

kämpa för fred mellan

raser och länder.

Skydda och vårda ,

djur och natur.

så kanske det här året,

när det är slut,

ser mindre slitet och tillfufsat ut.

När ett nytt år nu på tröskeln står

får vi önska varandra ett

Gott Nytt ÅR !  2008



Av Sonja - 30 december 2007 11:56

Välkommen till Västerbotten, dit vi nu har anlänt efter en lång dags resa,

med först tåg, sedan buss. I natt har det snöat här, så marken ligger

vintervit, och ren, så länge det nu varar. Gumman tö, brukar ju ha lust att lura bakom hörnet. I dag tänkte jag skriva några komentarer till mitt dikt-

häfte som handlar om att vara pensionär. Hoppas att ni ev. yngre besökare

inte flyr direkt, det ar skrivit i humoristisk form, så jag tror att även Ni kan

gilla det. När vår måg, gift med Anki fyllde 40 år, gav jag honom en fin bok

i precent, då sa han att han hellre skulle ha velat ha min diktbok om pensionärer, som han titta lite i  så kolla Du också!  Alla dikterna börjar som rubriken. Börjar med att precentera mej, i den första dikten.


PENSIONÄR

Jag vet att jag borde...börja förstå, att jag numera är pensionär,

det har jag svårt att fatta ändå, fast ledig från jobbet jag är.

Jag borde förstå, det är faktiskt sant, att jag är en halvgammal tant,

om man inte rent av ska säga hel, men för mej känns det faktiskt rätt fel.

För inners inne i mej, där bor det ännu kvar en tjej.

som inte kan fatta detta med åren, trots dom skymtande gråa håren.

Visst värker väl kroppen, men sinnet är ungt,

och livet känns än, mera läckert än tungt.

Och gammal och klok, har jag ju inte än blivet,

så än har jag stora, förväntningar på  livet.


Är det någon av er som känner igen sig?  Jaa, jag kunde väl tro det...


Hej och tack för i dag, i morgon är det ju nyårsafton,

då ska jag försöka komma med en nyårsdikt.




Av Sonja - 27 december 2007 08:50


  Hej, i dag ska jag försöka samla ihop Luciatåget, som igår verkade få ett

eget liv, sedan jag stängt bloggen . Jag skrev den dikten , med viss möda, på högra sidan av skrivfältet. När jag sedan skulle gå in och visa att det gick bra, fick jag ju se att det gick det tydligen inte. För då var hela Luciatåget i upplösnings tillstånd, med raderna kringspridda överver allt, även i dikten

på vänster sida. Så efter mycken möda och hjälp av Anki, lyckades vi till slut

rensa bort alla Luciaraderna. Men skam den som ger sig, nu skriver jag den igen, med tanke på att det säkert är många av Er som kan känna igen sig.


FÖRE LUCIATÅGET


Det hörs ett sorl av röster, utifrån stora salen.

Här bakom övas sånger och här förbättras talen.

Men snart skall lampan släckas, och tyst bli i salongen,

när Ljusets brud med tärnor skall vandra uppför gången.

Men än så övar någon sig på Luciasången.

Jag tror att det är säkert , för femtielfte gången.


  Natten går tunga fjät, vad betyder fjät ?

  Runt gård och stuva, ska det heta stuva?

  Ja tänk, för att det ska rimma på ruva..

  Kring jord som soln`förlät, heter det förlät?

  Eller ska det vara förgät ?

  Skuggorna ruva, Ruva ! ?  Det hörs ju inte klokt !


Hyss, nu är det snart dags, ställ upp er nu på led.

Är ni inte klara strax, NEJ, kronan är på sned !

Nån trampar mej på tårna,  ja Anna kauffa mej,

stå inte så hemskt nära, jag kan ju bränna dej! !

Säj, ska det heta stuva, finns ingen här som vet ?

Usch, vad jag börjar gruva, känn här vad jag är het.

Jag tror då snart jag svimmar, om längre jag får stå,

fy, ungar vad ni stimmar, ställ upp er två och två.


Men, nu så öppnas dörren, Luciatåget går,

så vacker är Lucia, med långt och rågblont hår.

Och ingen i publiken, kan ana spänningen,

i varje tärnehjärta, bak Luciaklänningen.

När stilla de framskrider, till samma gamla sång,

som mamma sjöng när hon också tärna var en gång.

Natten går tunga fjät, runt gård och stuva,

och sist i tåget, skymtar man en tomtes röda luva.


Ja, visst kan man le i dag, åt den gammelmodiga texten ? Och samtidigt glädja sig åt , dagens texter som, Ute är mörkt och kallt, i alla husen, lyser

nu över allt de tända ljusen. Den texten förstår dom flesta barn...


Följ med mej, så skall jag berätta om em Luciamorgon på dagis.


Trötta föräldrar, med barn  och ljus, kommer till dagis ett julpyntat hus.

Spända av förväntan, är både barn och dom, som till sitt jobb, nu snart

skall vända om. I rummet bredvid, där byts och knyts, krånglas med batterier och svårtända ljus. Nu måste vi gå in, dom har inte tid längre att vänta, men du har ju inget glitter fått i håret lilla jänta, men sedan sista

tärnan fått glitter i sitt hår, så öppnas sakta dörren, Luciatåget går..

(sång) Nu kommer någon där, Ni vet nog vem det är..Sa  ang ta a  Lu u

sia, Sang ta Lu sia...  Lucian som i tåget går, är inte en, men fem , och

tre stycken är pojkar, utav dem. Det är ju fint med jämnställdhet, det vet

ju alla barn, och det är ingen skillnad, just på Lucia dan.

Och barnens ögon strålar, dom sjunger ut sin sång, inte fullt så välstämt,

men julen är på gång. Men Kalle får bekymmer, hans krona åker ner, den

sätter sig på näsan, så Kalle inget ser. Men fröken går så¨tyst hon kan,

och drar kronan bakåt litegrann. Goder afton, goder afton...barnen sjunger vidare, då börjar Lisa gråta, för ljuset slocknade. Hon springer till sin

mamma, snyftar, kan du hjälpa mej?  De minsta barnen har nu tagit

sjungande i ring. Hej tomtegubbar ljuder sången, med glada skratt och spring.  Då tar fröken fram gitarren, ett nytt accord hon slår, och genast efter henne Luciabarnen går, ledet är ej lika fint, som nyss när in dom gick

men dom är lika nöjda, det syns på deras blick. Och att Luciakronor lutar

det gör väl ingenting, man kan ju inte bränna sig, på ljus med batterin.

Föräldraröster sjunger, om ljus och vintertid, och ändå trots allt stojet,

kan man ana julefrid.


Ja, detta var två olika beskrivningar, på hur en Luciafest kan vara. Det beskriver olika tids epåker bara. 

Nu vill jag bara säga tack och hej, i morgon blir det tyst från mej.

Då ska vi åka hem, buss och tåg  över 60 mil. det tar i stort sett hela dagen.

Och sen beror det på, om jag kan få hjälp, av min man att komma in i vår nya dator, som jag inte klarar själv ännu. Men skrivlusten, finns kvar. så

jag hoppas, vi möts. Hälsningar från Sonja !





















l


Av Sonja - 26 december 2007 11:11


Hej, och välkommen till min andra dag som bloggare. Detta är ju ett trevligt sätt att komunisera, för en snacksalig tant som jag. Och jag har nästan inte kunnat sova i natt, på grund av alla bloggnings ideer. Jag skall hålla mej till jultemat även i dag, annars blir det ju ett helt år till nästa gång..

                                                  
      

HIMLEN HAR LANDAT                           


Gläd dej du människa                     

himlen har landat på jorden.             

Guds kärleks nedslag                          

i världshistorien,                             

för mer än 2000 år sedan.                  

En kärlekens krevad,                        

vars efterskalv pågår                      

ännu in i var tid.                             

Ett nyfött barn,                                

det värnlösaste som finns,               

blev Guds sätt, att komma                           

till oss människor.                             

Mitt i vår verklighet

kom Gud in,                                       

och solidariserade sig med oss           

med sina minsta bröder.                      

Jesus Kristus  kom för att                  

uppenbara Guds väsen för oss.                  

Så är vi inte längre                              

utlämnade åt mörkret.                     

Ty Guds kärlekslåga lyser än             

och skall aldrig någonsin slockna.          

O, att vi sentida människobarn            

kunde fatta vidden...                       

av Guds kärleksgärning                     

då han gav oss sin son,                         

så att vi inte skulle förgås                     

utan få evigt liv till arvedel.

                                                  
           

Gläd dig du människa,                           

Guds son kom för din skull !!                   

Av Sonja - 25 december 2007 21:12

Ett litet smakprov från min diktsamling   "Vinterland" 


JULBUDSKAP.

Julens budskap, som en gäst

kommer på besök,

med sitt ord om stillhet

mitt i allt vårt stök.

Får det eller får det ej

vid ditt sinne röra,

vill du eller vill du ej

julens budskap höra ?

Stanna upp på livets stig

unna dej den stunden,

livets puls så hastigt slår

men stillheten ger grunden.


-Evighetens under-

göms i stillastunds sekunder.





Av Sonja - 25 december 2007 21:12

Ett litet smakprov från min diktsamling   "Vinterland" 


JULBUDSKAP.

Julens budskap, som en gäst

kommer på besök,

med sitt ord om stillhet

mitt i allt vårt stök.

Får det eller får det ej

vid ditt sinne röra,

vill du eller vill du ej

julens budskap höra ?

Stanna upp på livets stig

unna dej den stunden,

livets puls så hastigt slår

men stillheten ger grunden.


-Evighetens under-

göms i stillastunds sekunder.





Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards