Alla inlägg under december 2010

Av Sonja - 28 december 2010 14:09

Hej, och god fortsättning på juletiden, vill jag önska er, innan det blir dags för nyårshälsningar. Den dikt jag skall

använda i dag handlar om att nu har Jesus Guds son kommit till jorden, så nu har himmelen landat här hos oss.


HIMLEN HAR LANDAT

Gläd dig du människa, himlen har lndat på jorden.

Guds kärleks nedslag i världshistorien, för mer än 2000 år sedan,

en kärlekens krevad, vars efterskalv pågår ännu in i vår tid.

Ett nyfött barn, det värnlösaste som finns,

det blev Guds sätt, att komma till människorna.

Mitt i vår verklighet kom Gud in, och solidariserade sig

med oss, med sina minsta bröder.

Jesus Kristus kom, för att uppenbara Guds väsen för oss.

Så, är vi inte längre utlämnade åt mörkret...

Ty, Guds kärlekslåga lyser än, och skall aldrig nånsin slockna.

O, att vi sentida människobarn, kunde fatta vidden,

av denna Guds kärleksgärning, då han gav oss sin son,

så att vi inte skall förgås, utan få evigt liv till arvedel.


Gläd dig du människa,

Guds son kom för Din skull !!


Ja detta var det Glädjebud jag ville sända i dag, så här strax efter jul då vi firat Jesu födelse. Hoppas att Du också

kan ta det till Dej. Om Du tar emot  Jesus i ditt hjärta bara genom en kort bön eller viskning, så hör han och kan

fullständigt förändra Ditt liv till någonting värdefullt, glädje, kärlek och frid i ditt hjärta. Det finns ingen annan som

kan göra det. Och det kostar ingenting, det är bara att tacka och ta emot. Det är det bästa Du kan göra.

Ha det så bra tills vi hörs igen, det blir väl med någon nyårsdikt när den dagen kommer. Hälsningar från Sonja !

Av Sonja - 25 december 2010 16:06

Kära vänner hoppas ni haft en trevlig jul, och inte behövt åka på någon julinfluensa, det är just det ämnet jag tänker skriva om, som ni ser av rubriken. Jag har nämligen skrivit om julförkylningar sedan 1988, men jag har

inte tänkt ta med alla för då tror jag ingen orkar läsa dom, men det var med andledning av Världscup tävlingarna

i Östersund nyss som jag börja tänka på att ta med lite om Julförkylningar. Få se hur länge ni hänger med, de mest

aktuella kommer förstås på slutet.


"Julflunsor"

Nu står Jul vid snöig port, medel Svensson fryser,

hit med nästukar men fort, han snuvar och han nyser.

Den objudna gästen runt nu går, in i hus och koja

och på knä han folket får , barnen slutar stoja.

Han har med sig en kusin, som tar plats i magen

trots att julmaten är fin, så vill ingen ha den.


Så har det varit år för år, det namn som jag i minnet får

är "Sichuan" och "Honkong", som kom hit från Kina.

Det blev slut på Julesång, för barnen bara grina.

Så kom "Asiaten" den fick nästan alla,

"Taiwan" är namnet nästa gång, eller om det var tväri om

som fick allt folk att falla?


När nu "Svininfluensan" nalkas, på nytt detta år

vi redan i förväg, ett stick i armen får,

den även  mot nya "Honkongen" hjälper,

Så inte den Svenska folket själper.

Men så kommer en sjukdom, man inte förutsett ?

Till och med i Östersund, har någon sett så lett !!


Där började några utav skidskyttelagen,

bli svaga i benen och  knäppa i magen.

Vad var det för sjuka, var kommmer den ifrån?

Kanske gick man över vattnet och leta efter ån.

Men det visade sej, efter bara några dar´

att det var Storsjöns vatten, som själva "boven" var.


Cryptosporidium, hette den tarmparasiten,

och varför just då bröt den ut, den här "skiten"

Nu måste dom alla sitt vatten koka,

till mat å till dryck och till dusch allihopa.

Men nu har vi klarat av ännu en pers,

undrar vilken sjuka det blir i nästa vers.


Nu julen har gått, för detta år

och ett Nytt År, för dörren står.

Snart nalkas bättre och friskare tider,

snön smälter bort, och mot våren vi skrider.

Ett Gott Nytt År, vill jag önsk er alla !! 

Sonja.







Av Sonja - 23 december 2010 14:41

Välkommen kära vänner till en stunds jul-tankar i min vanligaste form d.v.s dikter, vi har ju ett vackert vinterland

men nu får det väl räcka med snö ett tag, hoppas nog dom ftesta i västvärlden, det är ju inte bara vi i norr som fått

jättemycket snö, och alla är ju inte rustade för det så det blir ju lätt kaos i julbrådskan.   Nu till första dikten ...


JULBUDSKAP

Julens budskap som en gäst, kommer på besök,

med sitt ord om stillhet, mitt i allt vårt stök.

får det eller får det ej, vid Ditt sinne röra,  

vill Du eller vill Du ej, Julens budskap höra.

Stanna upp på livets stig, unna dej den stunden,

livets puls så hastigt slår, men stillheten ger grunden.


             --Evighetens under--

         göms i stilla stunds sekunder.



Skall berätta lite inför nästa dikt, i de trakterna som herdarna levde var ju alla människor kallade att gå och skattskriva sig, hur kunde dom då ligga där ute i lugn och ro, med sina får, jo dom var så fattiga,hade ingen

lön att skatta för, dom levde väl av och med sina får bara. Plötsligt fick dom uppleva detta...


ÄNGLABUD

Luften fylldes av ljus av toner, under himlakupan blå,

herdarna dom blev förskräkta, får och hundar likaså.

Men dom hörde änglasångens, vackra toner ljuva ord,

om stor glädje, om Guds gåva och ett bud om frid på jord.


Änglasång av enkla herdar, ofta mötta av förakt,

dom var inte folkbokförda, inte värd betala skatt.

Dit blev änglaskaror sända, av en Gud som ser så stort,

Ja dom minsta blev dom första, som fick veta vad Gud gjort.


Undrens Gud den kärleks fulle,till dom minsta ville gå,

visste att dom skulle lyssna, och att dom skulle förstå.

När dom nu fick veta vägen, var dom redo till att gå...

för att se Guds son som föddes, i ett stall på hö och strå.



Med det vill jag önska er en härlig och skön julhelg, med god mat, och lagom med julklappar, sköt om varandra vi

hörs om några dagar, jag måste ju få använda flera juldikter innan tiden är över för det. GOD JUL önskar Sonja !

Och glömm inte att vi firar Jul till minne av Guds gåva till oss, Jesus !! Därav traditionen med julklapparna. Kram !





Av Sonja - 18 december 2010 09:35

Hej och välkommen i snöyran, det går ju bra när man får sitta inne, och se på snöfallet genom fönstret, men nog

börjar det bli lite jobbigt för dem som är snöskottare, och skall hålla något så när framkommligt vid husen. Men

tur nog är det inte min uppgift här hos oss, utan jag kan i lugn och ro sitta och skriva en dikt om julen till er i dag.

Den handlar om Maria och Josefs färd mot Betlehem, som jag kan tro kunde vara vid denna tiden, dikten heter... 


SÄLLSAMMA TANKE

Nog är det väl förunderligt att tänka på

att för över 2000 år sedan då,

tiden så här strax före jul

gick Josef och Maria, mot det skjul

som skulle bli Guds sons första hem,

ett härberge för Frälsaren.


Josef och Maria gick mot Betlehem,

för påbudet om första skattskrivningen.

Maria var nog både trött och matt

av att färdas både dag och natt.

När dom inget husrum kunde få

vad tänkte månne Josef då ?


Undrar vad Maria i sitt hjärta kände

när det där med barnet hände.

Änglabebådad som, barnet var

med Guds Helige ande som dess far.

Han som hade makt över himmel och jord

kunde väl ha hjälpt dem med säng och bord ?


Nog vore det väl mänskligt

att börja tvivla då,

om Gud verkligen var med dem 

när det så illa kunde gå.

Men det var nog Herrens visa plan

Guds son skulle födas som ett fattigt barn.


Så han skulle kunna förstå oss rätt,

dela människans villkor på alla sätt.

Ty profetens ord, skulle då sin fullbordan få,

Betlehem du judiska bygd,

ingalunda är du minst bland juda furstar.

Ty av dej skall utgå en furste,

som skall vara en herde, för mitt folk Israel.

                                                  Matt. 2:5



Ja detta var mina tankar om den händelsen som föregick Jesu Kristi födelse, vilket vi nu skall fira om några dagar.

Synd nog så tror jag att dom flesta svenskar nog tänker mera på tomten och julklappar, än på att det är Jesu födelse

vi firar, den största gåva som värdens barn fått. Om ni vill läsa om detta så kan ni bl.a. läsa det i Matteus evange-

lium 1:18  Jag kommer att skriva något på det temat under den kommande veckan, välkommen åter hälsar Sonja

Av Sonja - 13 december 2010 21:31

Webmaster till denna blogg har välsignade chihuahuavalpar till salu!


Trevliga renrasiga hanhundar, leveransklara den 28/12, då är de vaccinerade, chippmärkta, besiktade och registrerade i jordbruksverket, Ej SKK.


  


Med sig vid flytten har dom sin trygghetsfilt, en liten foderpåse och ett härstamningsbevis. Vi reserverar oss mot köpare som kommer att lämna hunden mycket ensam. Även en liten hund kräver mycket tid och uppmärksamhet.

Hundarna får en vuxenvikt på 1,5-2,5 kg.

Pris: 9000:- Inklusive 1000:- i handpenning när man tingar sin valp.


Valparna finns i Järbo i Gävleborg. Tel 0290-71163 070-6412604 

Av Sonja - 11 december 2010 09:26

                                              


Godmorgon i vårt kyliga men vackra vita vinterland, det är lördagmorgon med lite lätt snöfall och jag kan inte låta

bli att känna tacksamhet över att få bo i här uppe i Norrland där det är normala förhållanden både vädermässigt och i övrigt går sin gilla gång, i andra delar av vårt land är det ju både översvämningar och på andra ställen är det snökaos så bilar och tåg tar sig knappt fram, för att inte tala om alla katastrofer som händer i många andra länder..

Nej nu borde jag väl återgå till ämnet, som ju handlar om ljusets högtid i den mörkaste tiden som vi har just nu.


(Det jag ska skriva om i dag handlar om sista övningen bakom senen med en barngrupp, innan man skall gå in och göra sitt stora Luciaframträdande, spännande förstås.)


FÖRE LUCIATÅGET

Det hörs ett sorl av röster, utifrån stora salen.

Här bakom övas sånger och här förbättras talen.

Men snart skall lampan släckas, och tyst bli i salongen,

När ljusets brud med tärnor skall vandra utför gången.

Men så övar sig någon uppå Luciasången,

Jag tror att jag blir tokig, för femtielfte gången,


           Natten går tunga fjät, säj va betyder fjät?

           Runt gård och stuva, ska det heta stuva?

           Ja tänk, det ska ju rimma på ruva, ruva ?

           Kring jord som soln´förlät, ska det heta förlät ?

           eller ska det vara förgät ?

           Skuggorna ruva, ruva  ! ? Det hörs ju inte klokt !


Hyss, nu är det snart dags, ställ upp er nu på led.

Är ni inte klara strax?  Nej, kronan är på send.

Nån trampar mej på tårna, ja Anna knuffa mej.

Stå inte så hemst nära..Jag kan ju bränna dej !!

Säj ska det heta stuva, finns det ingen här som vet?

Usch, va´ jag börjar gruva, känn här vad jag är het.

Jag tror då minst jag svimmar, om längre jag får stå.

Fy, ungar vad ni stimmar, ställ upp er två och två.


Och nu så öppnas dörren, Luciatåget går,

så vacker är Lucia, med långt och rågblont hår.

Och ingen bland publiken, kan ana spänningen

i varje tärnehjärta, bak Luciaklänningen.

När stilla dom framskrider till samma gamla sång,

som mamma sjöng, när hon också tärna var en gång.

Natten går tunga fjät, runt gård och stuva,

och sist i tåget skymtar det en tomtes röda luva.


Känner Ni igen er ? Ni som har varit med som tärna eller tomte i ett Luciatåg  minns säkert hur spännande det var

för både barn och ledare innan det var dags, men oftast gick det fantastiskt bra, trots all oro innan. Och det är

ju roligt att traditionen fortsätter, även om t. ex. Luciasången bytts ut och att det ofta finns flera Lucior både

pojkar och flickor. Det hålls ju hårt på att lära barnen  rättvisa och jämställdhet i dag, och då måste det gälla allt.

Jag har skrivit en dikt om Lucia på dagis också, och där förekommer  dom här olika situationerna. Men jag tror att

det blir för mycket för er att läsa i dag.  Det är ju inte Luciadagen förren på måndag men jag vet att det redan startat åtminstone med Norrans/Lions  Lucia annars hinner dom ju inte med kröningen i tid.


Jag villl önskar er en trevlig helg trots julbråskan, vi hörs till veckan med forts. på jultemant.. Välkommen då önskar Sonja.

         

Av Sonja - 4 december 2010 09:24



                                        


Hej och välkommen i en ovanligt tidig morgonstund, det är ju en härlig vintermorgon med lite lätt snöfall, som kan

passar bra till mina advents och juldikter, som jag tänkte skriva.Men jag hade ju också lovat att skriva barndoms-

minnes dikter så jag kanske ska börja med ett par sådana.


SNART JUL

"Ryche å Pyche" å rödkreppappers klädd

stod ju blommkruken på fönsterbänken.

Putse och torke,va spegeln å skänken

spiskroken va gnugge me Röda Björn.

Fernisse va golve, å torke vart hörn

Krite var kakle, å svärte var spisen.

Kalvsylta koke, å skinka utå grisen.

Pynte va grana, å vi barn vi vänte

tin sto som still, den ingenting ränte.

I magan dä kvillre, å spänning å glädje

no ä väntan på jula, nå särskilt dä ä dä.


Men ja undra nog litegrann

om jag hadd vare nog snäll,

när tomten skull komma

på julaftons kväll.


BARNDOMMENS TOMTE

När julaftonen kom, då börja jag gruva,

jag var rädd för tomten trots hans rödaluva.

Ibland kom flera vuxna män, och "tomtade i husen,

å innan dom kom till oss, dom nog fått sej

något starkt under blusen.

Med buller och bång, koskällor och språng,

i skinnmössor, å lappskor och fotsida pälsar,

så kom dom stampande in.

Men då skrek lilljänta till syster min.

Kan ingen kör ut "koen" !!


Min syster, som vi då var och firade julen hos bonde på landet, och därför var hennes lillflicka van att se löskorna ibland komma springande in på deras gård, och då brukade man ju köra bort dom från gården. Så det tyckte hon

vore lämpligt att göra nu också. Och det kan man ju hålla med henne om. Hon väntade på en tomte med rödluva.

NU dags för en dikt av annat slag.


MÖRKER och LJUS

Mörkret står tätt omkring husen,

i advents staken där brinner ljusen.

Barnens ögon speglar lågans glans,

glittrar som om inga bekymmer fanns.

Varmt är i stugan, men utanför kallt.

Tack Herre att Du finns överallt.


Tack att Du finns där utanför,

där många vilsna sin vandring gör.

Söker och söker, men vet inte vem,

tack Jesus, att Du hitter vägen till dem.

Tänd deras ögon, svarta och tomma,

tack att dom får till din värme komma.


STJÄRNE BLOSS 

Vi tänder våra ljus i advent, till minne av barnet

som Gud till oss sänt. Vi tänder våra bloss,

för han som föddes, levde och dog för oss.

Till minne av honom som är livets ljus,

han som vill bo i våra hjärtans hus.

Hans ljus skall lysa genom oss,

vi får vara hans stjärnebloss,

som lyser upp världen,

för någon som behöver

ljuset på färden.


NU slutar jag för i dag, efter lite blandade Advents och jultankar. Nästa vecka ät det ju nära till Lucia, så då åter-

kommer jag med ett par Luciadikter som jag har gjort i lite humoristisk stil. Välkommen då önskar Sonja.














Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards