Alla inlägg under juli 2012

Av Sonja - 28 juli 2012 09:54

Välkommen med mej på en liten morgonpromenad vid havet, det är ju kul att det är vackert väder så kan vi förhoppningsvis få njuta av upplevelsen med alla sinnen. Känna solens sköna värme, strandens varma sand,

men om vi sticker ner tårna i vattnet är det tyvärr inte mycket till värme här i  havet.   Så till dikterna...


HIMLASPEGELN

Himmelen har sin blåögda

dag i dag,

är på ett strålande humör.

Solen speglar sig,

lystet i havet,

för att kunna fördubbla sig.


SOMMARMORGON

Lojt sover ännu vinden,

i båtarnas slaka segel.

Havet väntar i stillhet,

på morgonrodnadens   

väckningsljus.


MORGONLJUS

Sommarmorgonens ljus,

tänder liksom livsgnistan,

väcker  längtan att färdas

mot okända vattens,

oändliga djup.

Ut mot vidderna, farorna

sorgen, glädjen, äventyret.

Mot fjärran okänt mål,

som lockande glittrar

i himlaspegelns klara yta.


 


MORGONBRIS

De vita segelbåtarna, ligger ännu oklädda, vilande...

i morgonbrisen.  Vaggas mjukt, mjukt, och stilla,

i havets blå böljande, famn.

En morgonpigg fiskebåt, styr knattrande ut i det

klara morgonljuset, mot djupare vatten...

Mot fiskelyckan, rekord fångsten !! ?

Som ett oskrivet blad, ligger dagen framför oss

ren som morgonens, blankpolerade himmelskupa.


OM JAG HADE ...

Om jag hade en båt, skulle jag sätta mig stilla

låta den följa med vågorna och havet, mot djupare vatten.

Det djup som kan förgöra mej, men som bär båten tryggt

i sin stora mäktiga hand.

Om jag hade en båt, skulle jag sitta där stilla

och känna vågornas rytm under mej, vindens bris över mej.

Innesluten i allt och intet, som en liten del av elementen.


Men nu har jag ju ingen båt, utan får nöja mig med apostlahästarna, och då upptäcker jag att andras...


SPÅR

Här har hon gått fågelmamman, med sina fyra små

fotavtrycken fogas samman, och får mej att förstå.

Här kan jag se ett barn som gått, med någon som är stor

här kan jag se en vagn som stått, vid avtrycket av små skor.

Här ser jag gropen av en sjärt, och ett par smala ben,

här har en fiskmås släppt en fjärt, som hamnat på en sten.

Här finns en rest utav ett sandslott, som nu havet återtar

och här en barkbåt som strandat har, å jag minns mina barndoms dar.

Jag läser stranden som en bok, där jag i sanden går,

och bidrar nu till denna bok, med mina fötters spår.


STRANDFYND

Drivved gråtonad, i fantastiska former

åratalsslipade, sammetsmjuka...

att hålla i handen,

förgyller min strandpromenad...


Tack att ni gjort mig sällskap en stund vid havet, hoppar att ni ochså kunnat känna av något av den härliga

miljön som havet ger, även om det nu bara blivit i form av diktminnen.

Hoppas att ni får en skön helg, även om solen inte varit så varm några dagar, så ger ändå ljuset glädje,

allt gott önskar jag er. Kram srån Sonja















Av Sonja - 20 juli 2012 19:15

 Hej, och välkommen i sommarkvällen, det är ju inte likt mej att blogga den här tiden på dagen, men jag

hoppas att ni ändå vill följa med mig på en liten promenad i aftonsolens sken.  Ni kan ju förbli sittande

och bara följa med i tankarna. Jag kommer att göra en liten sväng i omgivningarna där vår sommarstuga

f. d. ligger. Börjar med att ta en sväng i skogsbrynet, vill se om en speciell blomma, namne´ till mej, har

slagit ut än dikten heter...


    

GÖMMSTÄLLET

Mild som en doftande dyning,

kommer budskapet

jag nalkas Linnea borialis,

gömmställe i skogen.

Här står hon, mitt i granskogens skugga

undan all uppmärksamhet.

Detta underbara lilla konstverk gjord

av en mästares hand.

Så vacker, i sin späda skönhet,

så formfulländad, ljuvligt doftande...

För vem ??

Kanske för haren, för räven

eller för myrorna på stigen.

Så generös kan bara en vara,

HAN som skapat allt, med sitt BLIV !!


Jag styr sedan mina steg ner emot stranden, där jag möter ännu en blomma som man inte ser så ofta nämligen

Strandärten, jag tror att den heter så, vi har alltid kallat den så i allafall.

Den ser ut som en mini luktärt,

och nu väver den flitigt på sin vackra sommarmatta.

Lägger sin blålila blomsterväv, meter för meter på sanden.

Nu ligger den där, några veckor till lyst...

För den som har ögon att se, den som har sinne att njuta

den skönhet som detta kan ge.


Växten förändrar sig ganska snart,

för sin överlevnads skull.

Dom blålila vackra blommorna

blir ärtskidor snart, lekvänliga och gröna.

Men framemot hösten,

förvridna, spruckna och bruna.

Allt för sin arts överlevnads skull.

(Nog är väl skapelsen fantastisk)


AFTON

Nu stillnar dagen, stressen ger vika

afton skymmningen är här.

Kvällens mjuka änglavingar, ger ro  

från den som haver barnen kär.

Havet susar sakta, stilla sommarsång

sanden ännu ljummen,

efter solskensdagen lång.

Anden sina ungar för,

till någon skyddad vik.

Det enda som nu friden stör,

är myggornas musik.


STILLHET

Nu går mot natt en sommardag

aftonrodnadens penseldrag,

målar skönt ur sin palett

allt i rosa violett.

I stilla brisen anar jag,

Gud faders, kärleks andetag.


Så vill jag tacka er för trevligt sällskap, hoppas att ni också kännt behållningen av att komma naturupplevelsen

nära, även om det s.a.s är visionellt. Nu vill jag önska er en skön och trevlig helg, välkommen åter!  Sonja


Av Sonja - 13 juli 2012 18:00

Hej och välkommen i regnet, trots detta är jag helt inställd på att skriva sommardikter nu, för regn

hör ju oskså sommaren till, och behövs om allt skall fungera. Men nog är det nog så mycket, av den

varan på många ställen just nu. Men här har vi ju inte varit så våldsamt ännu, men i dag på bönen i

kyrkan, då pratad om att börja be om uppehållsväder, och kom då ihåg när vi för några år sedan hade

så torrt i markerna och vår dåvarande pastor började be om regn efter en lång  period av torka.

Då kom det ju så rikligt med regn så vi fick översvämning vår kyrka. Ja Gud är ofta generös när han

ger av sina gåvor. Och här är ju naturen nu så överflödande grön och fylld av blommor av tusende slag.

Och allt, allt ,i naturen är ju ett Herrans under, från minsta kryp till största berg och hav. Så jag måste

bara få skriva några av mina sommardikter. Jag  börjar med en som passar till det ovanstående ...


EFTER REGN

Som solsken efter regn, är din omsorg Gud

Din värme läker såren, på själens ömma hud.

Nu efter gråa dagar, så ser vi sol igen

tack vare gråa dagar, vi märker skillnaden.

Tack för att Du åter, ljus till själen skänkt

tack, för hoppets tankar som på nytt jag tänkt.

Som solsken efter regn, känns luften klar och ren

av Din kärleks skugga, ger solen återsken.

Ditt solljus, öppnade min blick

och en skymit, av livets ljus jag fick.

När tankarna blir stela, och själen torr av törst,

då ger Du livets vatten, och skänker hjärtat tröst.

Du sänder skurar utav nåd, som tvätter själens öppna sår.

allt liv behöver värme, allt liv behöver regn,

i trygghet kan vi lämna allt, i vår faders hägn.


Sen några kortisar, med fortsatt sommar tema...


Juliljusets värme, smyger sig försiltigt in

i det jungfrueligt göna, ännu våta gräset.


Hundlokan står här i sina skira spetskragar,

mjukt vajande i aftonvinden.

Som ett böljande vitfradgat hav,

med skummande vita vågtoppar

i det böljande gröna.


Sommarvinden, ilar snabbt förbi

lyfter skrattlystet sommarkjolar,

som i förbifarten.


Fjärilsvingarnas fladdrande lycka,

över ängens glädjehav,

njuter av, näktar fyllda skålar...


 


NYCKELPIGAN

Som ett lite rött smycke, sitter hon där

i daggkåpe bladets gröna blomsterskål,

släcker sin törst, så mycke som hon tål,

i droppen som glimmar och glittrar däri.

En vacker bild, ja poesi...



Ögonblick av lycka glimmar till,

i tidens iris. Återkommer aldrig.


I dagens yttersta glädjestund, vilar havet stilla

solen vilar röd och rund, läser skapelsens postilla.


Rodnande lyssnar sommarkvällen,

efter nattens dyningssteg.

Över stillhetens tröskel,

svävar evigheten...


Tack att ni varit med mej en stund, och läst lite om min sommarlycka, hoppas ni kan dela den i stora och

små upptäkter i Guds underbara skapelse. En skön och trevlig helg önskar jag till er alla Sonja !







Av Sonja - 7 juli 2012 08:46

O, vad världen nu är skön, klädd i sommar dräkten, med denna vackra psalm vill jag börja min blogg i dag, då vår

trädgård riktigt exploderar i färger och former, från vitaste vitt till knall orange, rosa, gult, blått och lila, färgerna

stämmer precis på naturens förunderliga vis. Och så älvenvens glittrande stilla vatten med vita björkar speglande  där i. Tack gode Gud för din fantastiska skapelse !

Sedan är det väl på sin plats, att jag ber er om ursäkt att jag inte skött mitt bloggande som jag brukar, en gång

i veckan, det är så att vi varit på en långresa i sommarlandet Sverige, över 200 mil har det blivit. Jag försökte att

skriva på lördag första veckan, det fanns tillgång till datorer där så jag skrev lite och berättade att vi var i Kalmar trakten, jag skrev om midsommar när jag var barn och berättade om midsommar förberedelserna där vi är nu,

men helt plötsligt så kom det upp någon ovidkommande text, som jag bara klickade bort, och då försvann allt jag hade skrivit sedan hade jag inte tid att börja om.


                      

Vi var ju på en kristen konferens som hade temat " Våga följa Jesus" Det var den kända Torp konferensen med

ca.15 000 besökare där för att delta i olika möten och bibelstudier, 45 olika seminarier fanns att välja på,

ett av dom som vi besökte var för oss pensionärer och hette Passionärerna, det var Birger Turesson f. d. chefredaktör för Norra Västerbotten, som hade skrivit boken som hette så han hälsade oss, särskilt välkommen

som hade kört 90 mil bara att få vara med på denna träff som han sa. Boken handlade om kända personer som

var alerta och inte "lagt av" trots sin ålder, så som Kerstin Dellert, Elsi Lindqvist, Martin Lönnebo m.f

Det var många fantastiska möten med utmanande undervisning.

Vackert väder och många utställningar och härliga konserter att besöka.  Det var ju så mycket på gång.

Efter denna vecka for vi ner till Askersund tillsammans med vår dotter Ankis fam. hennes man ville visa oss sin

 barndoms stad. En mycket vacker och pitoresk stad, med gatstens vägar och vackra gamla hus.

Sedan bar det iväg norrut igen mot Ö-vik där min mans bror bor, han hade just fyllt 70 år så det blev födelsedags-

kalas och träff med tjocka släkten. Vi skulle också till Önsköldsvik för att vara med på Gidioniternas års konferens

där, det känns fantastiskt att vara med i denna Bibelspridnings organisation, som delar ut drygt 84 miljoner N.T.       varje år utöver världen. Underbart också att få höra många vittnesbörd från människot som kommit till tro när de börjat läsa detta lilla nya testamente. Där fick vi åter möta kära vänner och trossyskon, från hela landet, ja även

från Amerik hade vi ett inbjudet par, som kommit för att inspirera och utmana oss till nya friska tag, i detta så

viktiga arbete. Och uppleva glädjen att få ses igen, ibland efter flera års tid.

Men livet består ju inta bara av glädje utan också av sorg, och så blev det för oss under denna resa, fick vi veta

att min svägerska, som bodde i Örnsköldsvik hade dött, och att begravningen skulle vara den tredje juli, samma

dag som min man fyllde år, så vi stannade för att vara med där. Många gånger är det ju så, att släkten träffas på

begravningar och har inte setts på lång tid, vissa har man aldrig träffat, så blev det för oss nu. Men det är ju än-

då fint att få ses, och lära känna varandra lite, även om det är i ett sådant sammanhang, så man inte glömmer

bort de nya generationena som kommer till, det är ju så glädjande att, och lära känna också den yngre genera-

tionen, även om det inte blir så mycket vid just detta tilfälle, så är det ju lättare all det blir nya kontakter sen.

Nu har jag skrivit så mycket så jag är rädd att ni inte orkar läsa allt. Men ni kan väl läsa dikten här nedan även

om ni hoppar över en del av övre texten.      En sommardikt...


GUDS ANDE

Nu fyller skaparens ande jorden,

visar i sin skönhet

Guds kärleks rikedom.

Du som ögon fått att se,

se, Guds sköna skapelse.


Nu fyller Guds ande

luften med sång,

floder av klingande jubel som,

du kan höra, med ditt öra.

Lyssna, njut och se,

ja människa, sjung me´.


Nu fyller Guds ande

luften med dofter,

dofter av tusende slag

skapelsen bjuder

en sommardag.

Njut då

med alla sinnen du fått,

böj ditt huvud

och tacka blott.


Men vet, att allt detta

vackra vi ser,

är blott en skugga

som Herren oss ger.

Av vad vi skall få se

den gången,

vi gått dit bortom

skuggorna och sången.


Ja, om jag inte skrivit så ofta sista veckorna så har ni ju fått, nästan i mesta laget i dag, men jag hoppas att

detta inte skrämmer er, så ni inte vill komma igen. Men det var ju så mycket jag ville berätta, tre veckors upplevelser men bara i stort. Jag önskar er välkommen tillbaka nästa vecka, då lovar jag att bli fåordigare.

                                                  

                                                  

                          Kram från mej! Sonja.




 



 

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards