Alla inlägg under december 2012

Av Sonja - 30 december 2012 11:08

Välkommen kära vänner till en liten tjyvstart på nyåret, jag tar ett steg över tidströskeln i förväg eftersom

jag inte har möjlighet att göra det precis då det är aktuellt. Bätter tidigt än försent, tycker jag även i det

här fallet. Så jag börjar väl med......


 


NYTT ÅR !

Ring det nya året in, ring det gammla ut

ännu ett år, har nått sitt slut.

Dessa båda som personer, till min tanke kom

det gamla som gick, och det nya som kom.

Året det gamla, så böjd och så grå

tänk bara ett år och har åldrats så.

Har vi det verkligen behandlat så illa,

hur ska det gå, för det nya det lilla ?

Det år som har gått, har gått alltför fort,

det är så mycket som vi borde ha gjort.

Nu ger livet oss chansen på nytt,

när nyårsdagen har grytt.

Måtte vi på chansen ta vara,

inte låta tiden gå ifrån oss bara.

Må vi handskas med tiden

med varsamma händer,

Kämpa för fred mellan raser och länder,

så kanske det här året när det är slut

ser mindre slitet och tilltufsat ut.

När ett nytt år nu, på tröskeln står

vill jag önska Er alla ett

GOTT NYTT ÅR !


DET NYA ÅRET

Jag är det nya året.

Jag är en blank och oförstörd sida,

i Din livets bok.

Jag är Din nästa möjlighet i konsten att leva.

Jag är Ditt tillfälle att praktisera vad Du har

lärt Dig om  livet under det senaste året.

Allt Du sökte utan att finna, finns dolt i mig,

och väntar på att Du ska leta efter det med

en större beslutsamhet.

Allt det Du försökte göra utan att lyckas,

är mitt för att ge Dig när Du har färre

motstridiga tankar och önskemål.

Allt Du drömde om men inte vågade göra.

Jag är din chans att förnya Ditt förbund

med Honom som säger: "Se jag gör allting nytt."

JAG ÄR DET NYA ÅRET !


 (Den här sista texten har jag funnit i  den lilla boken:  Alltid  Älskad nr. 4 )

Och nu avslutar jag med en av mina texter igen, som handlar om att gripa dagen.


CARPE DIEM

Grip dagen,

som Gud dej nu ger.

Himmelen rodnar av glädje

i den vaknande morgonen.

Guds finger skriver in

ännu en ny dag av Nåd

i din historias dagbok.

Ett oanvänd dag,

till Dej utgiven...

Grip dagen i glädje !


Och det nya året som nu står på tidens tröskel, vilket vi får oss givet av honom som lovat att  "Vara med oss

alla dagar, intill tidens ände."  Så önskar jag er ett gott slut på 2012, och ett Gott Nytt År 2013, Vi hörs, Sonja.








































Av Sonja - 23 december 2012 15:21

Hej, och välkommen med mig en stund i tankar inför den första kristna julen, ja kanske vi direkt går till

händelserna centrum, till ängen där herdarna låg och vaktade sin hjord. Kunde dom ligga där i lugn och

ro?  Skulle inte alla gå och skattskriva sig ??  Om ni läser vidare får ni svaret...


 


ÄNGLABUD

Luften blev fylld av ljus och av toner

under himlakupan blå,

herdarna dom blev förskräkta

får och hundar likaså.

Men dom hörde änglasångens

vackra toner, ljuva ord,

om stor glädje, om Guds gåva

och ett bud om frid på jord.


Ånglasång, för enkla herdar

som ofta möttes av förakt,

dom bar inte folkbokförda

inte värd betala skatt.

Dit blev änglaskaror sänd

av en Gud som ser så stort,

ja dom minsta, blev dom första

som fick veta vad Gud gjort.


Undrens Gud, den kärleksfulle

till dom minsta ville gå,

visste att dom skulle lyssna

och att dom, skulle förstå.

När dom nu fick veta vägen

var dom redo till att gå...

för att se Guds son som föddes

i ett stall på hö och strå.


 


2000 ÅR DÄR EFTER


Mer än 2000 år därefter                                          

förundrade vi står,

och glädjs åt julbudskapet

som genom tiden går.


Vid krubban, ska vi alla

bli stående en dag,

till ett personligt möte

vi kallas Du och jag.

Till honom vi i ödmjukhet

vårt hjärta lämna får.

Som vise männen ändra väg,

när vi från mötet går.


Mer än 2000 år,

sen undret skett,

vi väntar åter Gud.

Vi väntar sonens återkommst,

och änglakörers ljud.

Allt mera närmar sig de dar,

då allting sin fullbordan har.

Då skall Guds son på nytt igen,

nedstiga ifrån himmelen.


Varma Julhälsningar, trots den bistra vinterkylan, men vi har i allafall fått en Vit jul och det är väl vad dom

flesta i Sverige längtar efter, men vi vill ju också att det skall var måtta på allt. så även på Julklapparna eller?

Välkommen åter kring nyårstid, så kanske det finns något att hämta på det temat. GOD JUL  önskar Sonja !











Av Sonja - 15 december 2012 11:16

Ute är grått och kallt, men i alla i alla husen, lyser nu över allt de tända ljusen. Jag börjar nu spontant med

en luciasång märker jag, men nu har ju luciatågen redan gått så vi går lite närmare jul. Jag har lust att gå

tillbaka och skriva ett av mina barndommsminnen om en jul på 1930 --1940 talet. Som heter...


SNART JUL

(Hoppar att ni kan förstå språket)


 


"Ryche å pyche"

och rö kreppappers klädd,

sto blomkruken där på köksfönster bänken.

Putse och torke va spegeln å skänken.

Spiskroken va gnugge ve Röda Björn.

Fernisse va golve å torke vart hörn.

Krite va kakle å svärte va spisen,

kalvsylta koke tå skinka från grisen.

Pynte va grana, å vi barn, vi vänte

tin sto som still den ingenting ränte.

I magan de kvillre utå spänning å glädje,

no ä väntan på jula, nå särskilt, dä ä dä.


Men no undra ja väl litegrann,

om jag hadd vare nog snäll ?

När tomten skull komma

på julaftons kväll.


Hoppas att det är någon av er som kan känna igen sig lite, i det jag berättat om här.



Så går jag över till det verkliga julbudskapet.


JULBUDSKAP

Julens budskap, som en gäst

kommer på besök,

med sitt ord om stillhet

mitt i allt vårt stök.

Får det eller får det ej

vid ditt sinne röra,

vill Du eller vill Du ej,

julens budskap höra ?

Stanna upp på livetd stig

unna Dig den stunden,

livets puls så hastigt slår

men stillheten ger grunden.


   -- Evighetens under--

gömms i stilla stunds sekunder.


Utblottad kom Du,

till fattigmans bädd.

Du konungars konung

till jorden.

Att dela vår lott,

och vår litenhet.

Rädda oss från

vår kärlekslöshet,

frälsa oss alla till livet.


Ja det var några tankar om julen från min Vinterdikt bok, jag skall försöka hinna tillbaka någon gång till,

innan den stora helgen är inne. Vi får försöka att ta det lite lugnt, så vi inte är aldeles slutkörda när jul-

aftonen kommer, det var nog inte Guds mening med sin stora gåva till oss människor.

Varma hälsningar, i vinter kylan från Sonja !



Av Sonja - 8 december 2012 10:29

Hej go vänner, som tittar inpå min blogg trots att jag har varit försvunnen flera veckor, på

grund av en knäoperation, men nu är jag så att säga på gång igen.

Här en liten dikt om min situation, och några tankar om att gå... 


STEG FÖR STEG-

Steg för steg, får vi ta genom livet

steg för steg, med små små kliv.

Gud reste oss människor

från djurens fyrfota liv,

för att ge oss ett nytt perspektiv.

Att himmelriket kunna se och ana

människan har fått en själ,

en evig framtids bana.

Steg för steg, ett steg i taget

på trons trappa får vi ta,

och mer och mer utav Guds kärlek

kan vi ana da för da.

Men nu med ålderns rätt

och med rulatorns hjälp,

går jag försiktigt,

på knäsvaga ben.

Det gör ganska ont

men jag känner att det bär,

och nu är det viktigt med

träningen här.

Ock viktigast i livet är

att min Jesus är mej när.

Han som går med oss på

livets alla vägar.


Tack för i dag, då ni har fått höra hur det är med halta Sonja, som väl snart kan stå på egna ben.

Hoppas jag, åtminstone en god fortsättning på adventstiden önskar jag er!









Av Sonja - 1 december 2012 11:22

Kära vänner, förlåt min långa bortavaro. Som jag nämnde när jag skrev sist, så skulle jag in för att byta en knä-

led. Det tog sin tid både på lassarettet, och sedan jag kommit hem har jag kännt mig ganska slut och haft lite

feber, men nu börjar inspirationen att återkomma, och det här snöfallet i natt gör mej direkt på hugget.

Därför att jag pratade med min systerdotter i Uppsala i går kväll, och fick veta att dom hade 2 -3 dm. snö på

marken, och undrade hur mycket vi hade här uppe i Norrland, och jag svarade ingenting.

Men i morse såg det helt annorlunda ut, och jag känner att den första dikten jag har i min vinterbok kan passa

bra att börja med, men då gällde dikten för mitten på Oktober. Fast som läget är nu, kan det gälla även nu i

december tycker jag, dikten heter...


PLÖTSLIGT

Plötsligt, överraskade oss vintern,

kom oanmäld under natten.

Stod där, skimrande vit men kall.

Kom uppför brostegen

ända upp emot dörren,

ville följa med in...

Min man försökte stampande

hålla den utanför.

Vintern förväntade sig

ett glatt mottagande,

och kanske ändå

jag borde förstå,

att den tiden är

faktiskt inne.


ADVENT

Vi tänder våra ljus i Advent,

till minne av barnet som Gud till oss sänt.

Vi tänder på nytt, varje år våra bloss,

för honom som föddes, levde och dog för oss.

Till minne av honom som är livets ljus,

som vill bo i våra hjärtans hus.

Hans ljus skall lysa genom oss,

vi får vara hans stjärnebloss,

som lyser upp värden.

För någon som behöver, ljuset på färden...


SEKULARISERING                                    

Med sorg i hjärtat, jag både ser och hör

hur skolverket både, Advent, Lucia,

och Julen, för barnen förstör.

Man vill ta bort alla kristna symboler,

sånger och ord.

Som berättar att Jesus kom till vår jord.

Fast det är därför, som vi firar julen !

En Advent utan väntan, Lucia som ingen

ljuskrona har, och ingen Jesus i krubban

då finns inget att fira kvar.

Stackars dom, då finns det bara tomten

och pepperkakorna som man har.

Men håll er till dom då, och låt oss sköta vårt.

Även om det för skolverkets ledning,

verkar vara svårt...


Jag vill önska er en ljus och härlig första advent, välkommen till oss i Missions kyrkan där Combriokören sjunger,

och till nästa vecka, då skall jag försöka vara lite mera possitiv än jag var nu i slutet.  Om det inte blir något då

som känns jätteviktigt, har jag tänkt berätta hur det är att gå steg för steg med rullator på knäsvaga ben.

Tills dess, hej från mej, Sonja!






Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards