Alla inlägg den 13 februari 2010

Av Sonja - 13 februari 2010 09:23

Hej och hjärtligt välkommen till min blogg så här dagen innan alla hjärtans dag,

som i år lämpligt nog infaller på en söndag, då finns det ju större möjlighet att

träffa vänner och bekanta och fira lite på den dagen. Visst kan man tycka att detta kan vara ett påhitt från affärslivet att få sälja lite extra under dösäsong

s.a.s men visst kan det vara bra med en påminnelse och en hälsning till dom som

förgyller livet för oss, men som vi inte så ofta kommer ihåg att säga tack till.

Till min förvåning finns det inte så mycket skrivit i den vägen, om hjärtat alltså, annat än i slagertexter förstås där hjärta och smärta ju tar stor plats.

Men jag vill börja dessa tankar om hjärtat, med en text som jag översätter fritt:




  


Håll ditt Hjärta rent,

ty därifrån utgår livet.  (viktigt att tänka på)


Sen har vi ju Nils Ferlin som skrivit så vackert på detta tema,


Mitt hjärta är ditt

ditt  hjärta är mitt,

och sorgen är min

när du gråter.


Vilken underbar kärleksförklaring.


Jag läste en berättelse om en liten pojke, som var på undersökning på ett sjuk-

hus inför en operation. Läkaren lyssna på hjärta, och lät sedan pojken lyssna på

sina egna hjärtljud, i stetoskopet. Vad tror Du det är som låter, frågade läkaren.

Pojken lyssnade noga, men såg mycket förbryllad ut. Sedan sprack hans mun upp i ett stort leende och sa "Är det Jesus som knackar på?" undrade han.


Ja det står ju i bibeln att Jesus står vid vårt hjärtas dörr och bultar, och undrar

om kan få komma in och bo i vårt hjärta, för att få ge oss av sin glädje och väl -

signelse. Kanske hade pojken gått i söndagsskola och hört om detta? En fin och

uppmuntrande berättelse tycker jag.


Så vill jag avsluta med en av mina egna dikter, som också har hjärte-tema.


HAN SOM ÄR

Han som alltid är...

han som ger ditt hjärta sina slag.

Han vandrar med dej

på ditt livs gator.

Om du lyssnar inåt,

hör du honom viska, kom!

Kom, och följ mej

och jag skall öppna

himmelens fönster över dej.

Ge dej min glädje,

ljuvligare än skratt

vackrare än lycka,

större än din största tanke.

Rikare än all världens rikedom.

En försmaka av det ofattbara

det gränslösa,

som Gud har berett

för sina barn.

Ty det behagade Fadern

att ge eder detta !!


Jag önskar er en trevlig alla hjärtans dag, om inte någon har hört av sig till dej,

så kan ju du göra någon glad, med att ringa till någon som kanske inte ens vet

vilken dag det är. Vänskap är som en blomma, som behöver vattnas ofta för att

den skall överleva. Ha en trevlig helg, och vi ses till veckan hoppas jag Sonja



Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards