Alla inlägg den 14 januari 2011

Av Sonja - 14 januari 2011 08:06

God morgon, vaknade ovanligt tidigt, ställde mig i duchen och gick så tillbaka till  sängen igen men började tänka på

bloggen och fick lust att skriva lite då jag ändå inte kunde somna om. Här utanför pågår snöröjning för fullt, med

traktorer som kör undan snömassorna vid infarter o dylikt.  Och jag har även tänkt hålla mig till snö temat som ni förstår av rubriken. Några dikter ur min diktbok "Vinter land" kanske ni har läst dom förut, jag är lite slarvig med att anteckna nu för tiden vad jag har använt och inte. Här kommer första dikten som jag kallar...


VINTERHAV

Vitt, vitt isande vitt

förbinder förstelnade vågor.

Öarna överskylda

av snömjuka bolster.

Skoger står vit, rimfrostklädd

allt, allt, isande vitt.


SKIDTUR PÅ HAVET

Nu är vi inne i den tiden,

då sommaren ligger kvar i minnet

endast som ett varmt leende,

från en kär vän.

Nu när livet bara kan anas,

läsas av som spår i snön.

Då känns Du livets Herre

så påtagligt nära ändå,

storheten i Dina händers verk

förstärks i den vita oändligheten.

Nu landar stjärnorna parvis,

vid skidornas rätlinjiga spår

över den svepningsvita marken.

Luften känns rentvagen,

rykande kall,

livet står stilla i väntan...

Allt skall åter vändas

till värme och ljus, en dag.

Som i skapelsens morgon,

av Honom, livs dirigenten.


Ja det var lite vintertankar så här på morgonkvisten, ha en bra dag i vårt vackra vita vinterland,  önskar Sonja.



Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards