Direktlänk till inlägg 11 augusti 2012

TANKAR OM VATTEN

Av Sonja - 11 augusti 2012 10:40

Hej, och som vanligt är ni välkommna att följa med mej på en liten blogg utflykt. Som ni ser fortsätter jag på

naturtemat som i dag skall handla om vatten. Jag börjar direkt med en dikt som jag kallar...


SMAKEN AV BEGYNNELSEN

Vatten vårt livselexir, det viktigaste,

och mest omistbara, för oss människor.

Något vi skapats ur, i och till.

Fosterlivsvattnet, kroppsvätskan

havet och kallkällan, finns där inom oss...

Smaken av begynnelsen, ligger alltid kvar

följer oss genom livet, som en bitterljuv aning...


TIDIGTI LIVET

Tidigt i livet, fick jag lära känna havet

i dess väldiga storhet,

vidden och bredden och djupet,

omöjlig för en människa att mäta och förstå.

Det glittrade och drog, vackert och förföriskt,

men kunde också öppna sin väldiga famn

för att för alltid behålla den, som inte orkade

hålla sig uppe länge nog...

Vaknade ofta svettig, efter våta falldrömmar...


Ja, havet fanns inpå oss, jag sov till havets sång.

Växte upp omsluten av dess närhet, i blåaste blått

eller gråaste grått. speglande himmelens kupa.

Havet var en del av livet, en del av oss...


 


Jag läser med FÖRUNDRAN ur Stefav Edmans bok som har samma namn, där han skriver,  I dag vet forskarna att vinkeln mellan syreatomen och väteatomerna i vattenmolekylen H 2 O (jag måste skriva det så här eftersom det

inte finns någon liten tvåa att sätta under H och O) är ungefär 104 grader.  Just därför är vattnet genomskinligt.

Just därför kan det lösa och transportera flera ämnen än någon annan vätska, till exempel i människokroppens Venedig av blodkärl och celler. Därför kan oceanerna forma en jättelik termostat som reglerar klimatet på Jorden

och gör det livsvänligt. 104 grader-- det är vinkeln som gör vatten till universums mirakelmolekyl. Utan den geo-

metrin funnes inte livet, varken för amöban, tulpanen eller människan. Men varifrån kommer dessa "lagar",

alla de hemlighets fulla talen: ljusets hastighet,elektronens laddning, gravitationskonstanten?  Ingen vet.

Men, om bara en enda liten decimal i dem förändrades skulle det universium vi känner till inte vara möjligt.
     Här bultar vi --data ålderns surfare-- på samma port till det Outgrundliga som självaste Platon. Kanske finns

det en stor Tanke bakom allt ? En kärlekens ordnande kraft bakom evolutionen, det som nog bara skenbart är

kaos och slump ?
 En Gud med ansikte och intresse också för mig, lilla kryp på Vintergatan?  Det är en svindlande tanke, jovisst.

Ändå vill jag tro det, skriver Edman, och uppmanar oss glömm aldrig den Heliga vinkeln, 104 grader.


Detta är ju för stort för en vanlig Agust som jag, men jag tycker det är så fantastiskt att få dessa skapelsens

under beskrivit, i all sin fantastiska storhet. Och veta att Gud har omsorg om oss alla, och han som är vår

skapare och fader, lät sin son Jesus Kristus, ta våra synder på sig, genom sin död på korset för att vi som

tror på honom, inte skall förgås utan få evigt liv. Halleluja !!


Som vanligt blev det mera skrivit, än jag tänkt från början, ändå vill jag avsluta med en kort "Vattendikt"


Vårt behov av vatten, följer oss genom livet.

Som en törst, som en njutning av dess åsyn.

Som ett behov av rening, en möjlighet till dop

till nytt liv... Vatten, en Gudagåva.


Hej och tack för i dag, nu skall jag inte uppta er tid mera...  Kära hälsningar från Sonja !


P.S.Nästa gång tror jag att jag skriver en Surströmmings visa, det är ju den tiden. D.S




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards