Direktlänk till inlägg 18 augusti 2012

SURSTRÖMMINGS DAGS

Av Sonja - 18 augusti 2012 09:55

Hej på er som kanske dyker upp, just för rubriken för dagen. Ja det skall komma en surströmmings visa, mot

slutet. Men i dag har jag fått lust att börja riktigt från första början, ja i skapelsens morgon...  I det första

kapittlet i bibeln som heter Första Mosebok står det.I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Och jorden

var öde och tom och Guds ande svävade över vattnet. Och Gud sade "Varde ljus" och Gud såg att ljuset var gott.

I vers 20, står det sedan Och Gud sade: "Må vattnet frambringa ett vimmel av levande varelser." Och i vers 21

står det. Och Gud skapade de stora havsdjuren och hela stim av levande varelser, som vattnet vimlar av, efter

deras arter, likaså alla bevingade fåglar efter deras arter. Och Gud välsignade dem och sade: "Var fruktsamma

och föröka er, och uppfyll alla vattnet och haven. Må också fåglarna för öka sig på jorden." Och  det blev afton,

den fjärde dagen. Jag stannar där med bibelcitat, men jag ville gärna börja här just vid skapelsen, det är ju

som själva begynnelsen i dagens tema. Hade detta inte hänt hade det väl knappast funnits någon fisk att få.


Men den måste ju fångas också, och förberedas för saltning eller lagen för att bli till surströmming. Min syster

var gift med en fiskare, som var med och såg till att det fanna fisk att få, genom sitt nattarbete på havet, och

komm tillbaka på morgonkvisten... så här har jag formulerat det i en dikt som handlar om Norrbystrands fisket.



 

OM MORGONEN

Tidigt vaknar sommatljuden, fiskmårsflockars jubelskri,

Fiskebåtar styr mot stranden, nu är vilans tid förbi.

Nu skall strömmingsskötar tömmas, silverfisk i morgonljus,

fiskelyckan skall bedömmas, kvinnor kommer från vart hus.

Samling sen vid salteriet, här skall rensas rent och fort,

flinka händer river sliter, som om dom ej annat gjort.

PS. Jag var ochså där ibland som ung flicka, och fick pröva slitet DS.

Här skall fyllas kar och tunnor, saltströmming skall detta bli,

där vi står i strömmings kladdet, sur eller salt, vi struntar i.

När så sista fisken rensats, borttvättas vart strömmings fjäll,

När alla strömmimngslådor länsas, tänker man genast på hur det skall gå med fiskelt i kväll.


Ja då kanske vi fått en liten förberedelsetanke, på allt slit som gjorts av  fiskare och fiskarhustrur och burk-

makare med flera, innan höstens efterlängtade läckerhet kan läggas på faten. så hade jag ju lovat er en sur-

strömmings visa, tyvärr har jag inte hunnit men att skriva någon ny för i år. Så ni som känner igen den från

förra året, kanske redan har den på något blad där hemma. Om inte så skriver jag den om igen...


SURSTRÖMMINGS VISA  (Mel. Tu ralle ri Hurra)

En surströmmingsvisa, skall skrivas i dur

så ska de va,--- fast den är sur,

förgyller den hösten i fest, efter fest, då blir ju hösten bäst.

Då samlar man vänner, från fjärran och när

som alla förtjusta i surströmming är.

Så ska den va, då blir man gla...

Tu ralle ri HURRA !


Sen sitter vi nära, till bords med varann

trångt kan de va, men det går bra.

Och andas de kryddiga dofterna in,

de ökar aptiten min.

Med glädje och lust  rensar alla sin fisk,

fast fiskrensning brukar ju oftast va trist.

Nu går det bra, så ska det va.

Tu ralla ri, HURRA !


En stor tunnbröds,kaka, är lämplig att ta

på denna ska, potatisern va´

där ovan på lägger man lök också dill,

och surströmmingen därtill.

Ta sedan klämman, helt lungt till din munn

och känn på den ljuvliga doften en stunn...

Lyckans minut, väntan är slut

ta munnen full och njut !!


Med detta vill jag önska er både en skön och härlig helg i den goa värmen, som vi ju faktiskt fått ha några dar,

men nu hörs det ju ska bli kallare igen, men det gör ju ingenting för surströmming kan man ju njuta så väl inne

som ute. Jag kan också bjuda er välkommen till Patriks Erikssons stuga, i KÅGE på sommargudstjänst, söndagen den 19 aug. kl. 15, som dom brukar ha där varie sommar, ta i så fall med fikakorg och även en fällstol kan behövar om det kommer många.

Det brukar finnas skyltar. Allr gott och en välsignad helg, önskar jag er alla. Hälsningar Sonja.























 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards