Direktlänk till inlägg 10 augusti 2013

VATTENTANKAR

Av Sonja - 10 augusti 2013 20:05

Hej och välkommen på kvällskvisten, för ovanlighetens skull. Vi har inte fått igång internett förren nu på kvällen 

så har det varit ett tag, jag tror ända sedan åskvädret för ett par veckor sen. Men bättre sent än aldrig, hoppas

jag att ni också tycker. Jag har skrivit en liten diktbok som har samma tittel, som rubriken i dag, och jag kommer

att ta dagens texter från den. Pluss ett tillägg som jag gjort från Stefan Edman, som är biolog och en av Sveriges främsta naturskildrare.  Min första dikt har i dag, har rubriken, som följer...


SMAKEN AV BEGYNNELSEN

Vatten vårt livselexir, det viktigaste,

och mest omistbara för människan.

Något vi skapats ur, i och till.

Fosterlivsvattnet, kroppsvädskan,

havet och kallkällan, finns inom oss ...

Smaken av begynnelsen, följer oss

som en bitterljuv aning...


 


BARNDOMS MINNE

(Vi bodde på en udde som gick ut i Bottenvikens vatten)

Havet fanns inpå oss,

jag sov till havets sång.

Växte opp omsluten av det,

i blåaste blått, eller i gråaste grått,

alltid speglande himelens kupa.

Havet var en del av livet,

en del av oss...


DIMMA

Kalldimman kommer framemot kvällen,

svävar över vattnet, som dansande älvor i tyll.

Driven av kvällsbrisen, in emot land.

Sveper in världen, i ett dis av osynlighet.

Fukten kryper närgånget,under blusen...


NU

Nu lyfter dimman, och jag ser...

hur färgerna har flutit samman,

himmel och hav är ett...

blårosa,  förenade

i en mjuk böljande omfamning...


VATTEN

Vatten det livsviktigaste, människan har,

håller på att förstöras, av oss själva.

Människan, den mest destruktiva som

finns i skapelsen, gör nu allt för att

ödelägga, sin egen framtid, sina livsmöjligheter,

Allt offras för kortsiktig, vinnings skull.

Vår livstörst kan bara fyllas genom,

rent vatten och ren luft,

Och genom Jesus Kristus, som kan ge oss det

levande vattnets porlande källa...

Hans varma röst ljuder än i dag, är någon törstig

så kom till mej och drick !



TROENDE DOP

Dopgravens stilla vatten,

speglar ljusen, blommorna, korstet.

Väntande på lärjunga steg...

som tagit på djupaste allvar,

Din maning, följ mej..

En tro ett dop, en dopgrav,

så uppståndelse !

Dopgravens helgade vattens famn,

mottager, renar och förenar.

Gud mer oss !!


Vårt behov av vatten,

följer oss genom livet.

Som en törst, som en njutning

av det klara vattnets åsyn.

Som ett behov av rening,

vår mölighet till dop, till liv.

Vatten... en Gudagåva !1


Kanske du måste vila lite från läsningen nu, för att senare läsa det jag skrivit, här i fortsättningen...


Jag måste få citera från Stefan Edmans, fantastiska bok "Förundran", där han skriver en förklaring på hur

vattnet blivit genomskinligt, han skriver så här. I dag vet forskarna att vinkeln mellan syreatomen och

väteatomerna i vattenmolekylen H 2 O (jag måste skriva tvåan på mitten här lika stor som bokstäverna,

fast den borde ju vara mindre, och under bokstäverna,) den vinkeln är ungefär 104 grader. Just därför är

vattnet genomskinligt. Just därför kan det lösa och transportera fler ämnen än någon annan vätska, till

exempel genom människokroppen. 104 grader det är vinkeln som gör vattnet till universums mirakelmo-

lekyl. Utan den geometrin funnes inte livet, varken amöban, tulpanen eller människan. Men om bara en

enda liten decimal i dem förändrades, skulle det universum vi känner till inte vara möjligt. Han fortsätt-

er, kanske finns det en stor Tanke bakom allt ?  En kärlekens ordnande kraft bakom evolutionen. En GUD 

med ansikte och intersse också för mig, lilla kryp på Vintergatan ?   En svindlande tanke ja visst...

Ändå vill jag tro det. Och jag skall aldrig glömma den heliga vinkeln, 104 grader !!


Ja nu har ni nog också fått ert behov av vattendikter tillfredställt. Liksom vatten molrkylens genomskinlig-

hets betydelse för livet på jorden.  Jag kommer kanske igen på temat någon gång under hösten, då höst-

färgerna speglar sig i älvsvattnet här utanför vårt fönster, det brukar inspirera mej.  Jag lovar att inte bli

lika långrandig då. Tack för i dag, och välkommen åter, kram från Sonja !




2

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards