Alla inlägg den 22 juni 2013

Av Sonja - 22 juni 2013 10:24

Hej och välkommen i midsommarregnet, det passar ju bra att sitta inne och kolla på bloggar en sån´

här dag, även att skriva känns lättare, än om det hade varit soligt och vackert som det ju varit dom

flästa dagarna under helgen. Som ni ser så fortsätter jag på samma tema som förra gången, så att

ni får lite sammanhang i min berättelse, även om jag inte kan ta med allt. Jag börjar nu att berätta

lite om Pärlornas betydelse, radbandet består av arton pärlor. 12 runda i bibelns sista bok, Johannes

Uppenbarelseboken beskrivs den himmelska staden, med 12 portar som var och en bestod av en enda

pärla, Därifrån har vi motivet till psalmen "Han har öppnat pärleporten" som är psalm nr. 235, läs i-

genom den, eller sjung den om du kan melodin.  Det är en vacker psalm, och i radbandet har varje

pärla sin egen betydelse och mening, Ta hjälp av pärlorna, uppmanas vi av konstruktören, och följ

med på en resa, som går inåt. Det är inte nödvändigt vis en lätt resa. Men var lugn. Pärlorna handlar

inte om prestantion, de är bara till för att användas på var och ens eget sätt.

            GUDSPÄRLAN / Vår fader, du som är i himlen. Den gyllene pärlan, påminner om att det finns

någon som alltid är med oss, den är bönekransens början och slut. Till den finns en dikt som lyder så,

Du är gränslös, Du är nära, Du är ljus, och jag är din.

             Vad gav denna pärla då för inspiration, till  växter i "Livets trädgård" som nu håller på att

verkställas utan för Martin Lönnebos barndoms kyrka ?  Jo Guldfärgat blev strålande gult ! Det vill

säga, växt valet blev: Gulbladig smällspirea, daggkåpa och penningblad bildar en gulgrön bas. Och

gullviva och påsklilja för tidig blomning, och förstås påskliljans koppling till påsken, därefter smör -

boll, med sin pärl-lika form. Gul daglilja och dagöga. Så jättekungsljus kändes passande både på

grund av färg och namn "Jag är världens ljus". Där växer också gul pion och gul klätter ros `Helen`

För att det skall bli ytterligare en fest för ögat finns också ett äppelträd planterat, vars frukter är

lysande gula. Där är ytterligare planterat ett träd som kallas maackia ett mycket ovanligt träd som

dom inte vet om det kommer att klara av vårt kilmat.


          TYSTNADSPÄRLORNA. Sex avlånga pärlor manar till tystnad. Försöka stänga av det som stör.

När vi närmar oss det eviga, är vi på en plats där orden inte behövs.

Jäkt och stress ytmärker det moderna sammhället. De sex tystnadspärlorna, finns i kransen för att

påminna om vikten av att stänga av malande tankar och prestationskrav och bara vara. I tystnaden

kommer vi i kontakt med vårt innersta och låter tala. Låt tankarna skölja bort. Begrunda friden ....


I trädgården finns ännu inga tystnadspärlor färdiga, men tystnaden kan finnas i mellanrummen där

mellan pärlorna, i mellan rummet mellan orden och tankarna.


Nu avslutar jag vandringen genom Bönens trädgård för i dag, och åter kommer snart igen. Men nu

innan jag slutar vill jag ta med en av mina egna dikter, som jag tycker passar bra ihop med pärlorna.


LIVET

Vårt liv, är som en

skimmrande

droppe en pärla.

Glittrar i glädje

men mognar i sorg.

Grumlas och fläckas

på frestarens torg.


Livet en droppe

att älska och vårda,

med kärlekens ögon

skön att beskåda.

Men skör, är vår

enda droppe av tid.


När livsdroppen brister

skall människan dö,

då uppenbaras

vårt evighets frö.

Evighetsgåvan Gud

gav till vårt liv.

Med hisnande...

framtids perspektiv !


Slut för i dag, och trevlig fortsättning på midsommar, hoppas att gårdagens vackra väder återkommer.

Kära hälsningar till Er från mej, Sonja.




Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards