Direktlänk till inlägg 11 augusti 2009

Fjärilstema

Av Sonja - 11 augusti 2009 15:03

Hej och välkommen till min blogg, tur för er att jag inte kan smitta er med

min förkylning som ännu är efterhängsen, men även om jag inte är i någon storform, så vill jag skriva lite så ni inte tror att jag lagt av alldeles. Jag ska

börja med att skriva av en berättelse, från ett litet häfte som heter "Alltid

Älskad" det finns flera sådana små häften, med många trevliga och värde-fulla artiklar i. Kostar en 25 -30 Kr. Finns där man kan köpa kristen littera-

tur. Så till berättelsen som heter rätt och slätt ...


FJÄRILEN...

En man hittade en gång en kokong.där en fjäril precis hade påbörjat den

mödosamma kampen för att bryta sig fri. Mannen satt facinerad och betra-

tade detta naturens drama i flera timmar. men så hände det ingenting på

en lång stund. Det verkade som om fjärilens krafter tagit slut och att den

var oförmögen att ta sig den sista biten genom kokongen, Mannen ville gärna hjälpa fjärilen, så han hämtade en sax och klippte försiktigt upp

den sista delen av kokongen som hindrade fjärilen.

Nu kunde fjärilen enkelt frigöra sig. Men dess kropp var svullen och vingarna små och skrumpna. Mannen väntade och väntade på att få se

vingarna bli större, så att den kunde bära kroppen. Men det skedde inte.

Fjärilen fortsatte att kravla omkring på marken.Vad mannen inte förstått var att kampen i kokongen var nödvändig för fjärilen. Genom att kämpa skulle vingarna växa sig starka, så att fjärilen var redo att flyga när den

blev fri.

Ibland önskar vi att Gud skulle låta oss gå genom livet helt utan att vi behövde möta några svårigheter. Men ett liv utan kamp skulle göra oss svaga, och handikappade. Vi skulle aldrig bli så starka som vi kunde ha

blivit. Och vi skulle aldrig ha kunnat flyga.


(Det var väl en fin och tänkvär berättelse?)


Jag känner mej nästan som den här mannen i föregående berättelse. Jag lovade er i förväg att berätta om fjärilar jag skelle se, och hur dom såg ut.

Det kan man ju lova i förväg tyckte jag, fjärilar finns ju alltid så här års.

Något annat funderade jag inte alls på. Så kom min förkylning ivägen och

höll mig i sängen några dagar, sen gick jag ner till vår trädgård, vid älvs-

brinken för att kunna lämna några rapporter om fjärilar jag såg där, och

solen sken och blommorna var vackra, jag vet ju att dagfjärilar vill vara ute

under de mest soliga timmarna på dagen, så tillfället borde vara perfekt.

Men fjärilarna lyste med sin frånvaro, både första och andra och tredje besöket. Det surrade av hummlor och bin, som kröp ut och in i våra stora vackra lejongap och omkring astrarna som lyste i solen. Men inga fjärilar,

kanske frös dom "gamla honorna" som skulle som skulle ha lagt fjärilsäggen under nässelblad och andra lämpliga ställen för fjärilslarver att födas på,

kanske dom frös ihjäl under den kalla och snöfattiga delen av fjolårsvintern

Då blir det nog dåligt om både fjärilar och vissa blommsorter, som behöver

fjärilar för att spridas vidare, så mycket vackert vi då går miste om även nästa år. Men min man såg faktiskt en stor blå fjäril, om det nu inte var en slända, men den hade stora vingar som en fjäril, fast då den satte sig på en gren, fällde den ihop vingarna som då man viker ihop en solfjäder, och lät

dom vila utefter kroppen. Är det någon som kan veta vad detta var för insekt, så hör gärna av er med en komentar på bloggen, det vore kul.

Ja, det gick för mej som för mannen i början, jag fick liksom ingen fjäril

på vingar jag heller, men jag kan ju alltid ta till någon dikt även om det känns som en liten undanflyki s.a.s


Sensommar

Likt fladdrande fjäril, vår sommar flög bort

så snabbt ifrån blomma till blomma.

Fylld utav fägring och färg, men så kort

nästan innan vi ens sett den komma.

Sensommaren kan, också den vara skön

då odlaren får njuta, sin lön.

Och hösten den har ju sin charm även den,

då vi gläds åt, att återses igen

efter semesterveckor fria...


Jag önskar er en skön fortsättning få sommaren, som ju i år varit ovanligt

varm och vacker. Ha det så bra tills vi hörs igen, temat till veckan kommer

att handla om tidens flykt.  Vi ses då hoppas jag, Sonja.


P.S Jag kan inte låtabli att sätta in en liten Fjärilsbild, som en liten på-

minnelse hur dom kan se ut.  D.S







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards