Alla inlägg den 30 september 2010

Av Sonja - 30 september 2010 12:50

Hej, det soliga och vackra höstdagarna som vi nu har och haft ett tag, inspirerar

mej att kolla på mina höstdikter, som jag har i diktboken med samma namn som

rubriken. En del är nya andra har jag kanske använt förut, men hoppas att ni ändå kan läsa dom med behållning, den första har jag bara kladdskrivit på ett löst blad

så den är i alla fall ny. Jag kallar den för...


SEPTEMBER LÖNNEN

Lönnen som vi har här utanför,

vinkar nu övermodigt 

med sina glittrande guldpengar.

Slösande med sin guldrikedom

låter vinden stjäla dom,

kastar dom mot himlen

för att sedan falla till marken.

Snart skall rikedommen devalveras,

försvinna i intet...

Liksom vår tids banker

har förslösat sin rikedom,

Våra pengar !!

Bara sifferkombinationer

på papper,

utan någon värdegrund...

Så går det när mammon

får bli Gud.

Då blir vi, liksom lönnen

avklädda och nakna,

när den tiden kommer.


ÄLVEN EN SEPTEMBER DAG

Nu i september dagens

bleknande solljus,

är älvsfåran liksom fylld

av flytande guldpengar

Björkarnas första gula

höstfärgade blad,

har vinden slängt ut

i älvsfårans vatten.

Där ligger de nu

likt guldpengar,

glittrande i solen.

Täcker helt

den blå vatten ytan.

Guldet flyter bort,

men fylls på, och fylls på

av guldskimrande nya löv,

hur långt upp över älven

jag än ser,

fortstsätter under dagen,

guldet bara flyter bort

inför mina ögon...


(något sådant har jag aldrig tidigare sett trots att vi bott här vid älven  många år)


HÖST GOBILÄNG

Nu väver hösten en gobiläng

innan frosten blir för sträng.

Nu sömmar hösten, med frusen hand

ett broderi i höstlövsbrand.

Färgerna stämmer precis

på naturens vis.

Skönt för ett öga, att vila på

mot bakgrund av  himmel blå.

Nu väver hösten en färggrann matta

om några veckor, vi bort den kratta.

Ja, hösten väver sin väv till lyst

tills frosten bladen för häftigt kysst.

Då river höstvinden väven ner

att marken värma, behövs den mer.

Nu stoppar hösten, det täcke som

den vårens konppar, vill b[dda om.


SEPTEMBERDAG

Septemberdagens alla färggranna lövträd,

liksom övertrumfar varandra, i solen.

Jag njuter av färgerna, hör suset

känner dofterna, som nästan berusar.

Jag känner mig lycklig,

jag känner mej rik...

Än fungerar Guds skapelse !!


Tack och hej, vi syns hoppas Sonja !





Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards