Direktlänk till inlägg 5 april 2012

PÅSKTANKAR

Av Sonja - 5 april 2012 09:58

Godmorgon och välkommen, denna vackra Aprilmorgon, jag hör hur dom på Tv. berättar om ruskvädret som har

drabbat landet i dag, det är nog södra Sverige som fått medt känning av det vad jag förstår, här är det ju blå

himmel och strålande sol, men nog längtar man mera värme och mindre snö förstås. Så vill jag fortsätta med

ännu en dags tankar om påsken, då när det verkligen hände vill jag med mina egna tankar och ord i diktform,

ta er med genom påskens drama.

I dag är det ju Skärtorsdag, ett ganska opassande namn på denna mörka dag i världshistorien kan man känna.

Men namnen med olika färger under påskveckan har ju en annan historia. Skärtorsdagen, dagen innan Jesus

skulle korsfästas, ville han dela en sista måltid med sina lärjungar, säkert var det med blandade känslor Jesus

gick till den. Han som redan visste vad som skulle komma...

Jag har skrivit en dikt som handlar om detta, som jag börjar med.

 

SKÄRTORSDAG

En sista måltid, med de dina.

Du delade brödet, symbolen

för din kropp.

Du delade brödet, med de tolv

då visste Du redan,

en av er...

Du delade vinet, symbolen

för ditt heliga blod,

försökte förklara,

men ingen förstod.


En sista måltid

med de dina,

Du och Judas

visste redan...


GETSEMANE

Alena fick Du kämpa

Din sista natt i bön,

alena med din ångest

fick Du gå.

Dina följeslagare

orkar inte höra på,

dom var så trötta,

var så trötta så...


Alena fick Du kämpa

mot frestaren som sa,

ta till din makt

så krossar Du dom alla.

Gör blott några under

så blir du deras kung,

frestaren han ville se Dej falla.


Alena fick Du ropa

till frestaren att gå !

Alena med din ångest

fick du stå.

Alena fick Du lova

att tömma smärtans kalk,

alena fick Du lova,

följa Herrena plan i allt.


Alena fick Du bida

och söka Herrens tröst.

Alena i Gesemane,

men änglar gav dig tröst.


GETSEMANE NATT

Judas, Judas förädare,

förråder du mej

med en kyss?

Judas, Judas förrädare,

förråder du Guds son ?

Varför alla dessa krigsmän,

brukar jag kämpa med svärd?

Jag som med ett ord,

kunde alla till marken slå

men jag vore inte lydig då.

Kom vi skall gå..

Min fader ville ha det så.

Min fader ville ha det så.


JUDAS

För tretti silverpenningar

förrådde du Guds son,

för tretti silverpenningar

som blev dej till ett hån.

För tretti silverpenningar

och med en Judas kyss,

förrådde du din mästare

men ångrade dej nyss.

Tretti silverpenningar

du ville lämna åter,

till den som har betalat dej,

du bönar och du gråter.

De tretti silverpengarna

är blodspenningar nu,

och blodspengar vill ingen ha

till slut inte ens du.

För tretti silverpenningar

ditt liv till sist du tog,

för tretti silverpenningar

din skuld ändå ej dog.


Ack ja, vilken tragegi för Judas. Ack ja, vilket lidande för Jesus, men vilken seger för oss som tror. Endast Gud

kunde förstå att allt detta behövdes, för att människosläktet genom tron på Jesus Kristus skulle kunna räddas,

till ett evigt liv. Tack JESUS att du lät Dig bli till ett offerlamm, för vår skull.

Välkommen i morgon om ni vill följa med mig på "diktvägen" genom Påskens händelser. Sonja.















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards