Direktlänk till inlägg 7 juli 2012

SOMMARTIDER

Av Sonja - 7 juli 2012 08:46

O, vad världen nu är skön, klädd i sommar dräkten, med denna vackra psalm vill jag börja min blogg i dag, då vår

trädgård riktigt exploderar i färger och former, från vitaste vitt till knall orange, rosa, gult, blått och lila, färgerna

stämmer precis på naturens förunderliga vis. Och så älvenvens glittrande stilla vatten med vita björkar speglande  där i. Tack gode Gud för din fantastiska skapelse !

Sedan är det väl på sin plats, att jag ber er om ursäkt att jag inte skött mitt bloggande som jag brukar, en gång

i veckan, det är så att vi varit på en långresa i sommarlandet Sverige, över 200 mil har det blivit. Jag försökte att

skriva på lördag första veckan, det fanns tillgång till datorer där så jag skrev lite och berättade att vi var i Kalmar trakten, jag skrev om midsommar när jag var barn och berättade om midsommar förberedelserna där vi är nu,

men helt plötsligt så kom det upp någon ovidkommande text, som jag bara klickade bort, och då försvann allt jag hade skrivit sedan hade jag inte tid att börja om.


                      

Vi var ju på en kristen konferens som hade temat " Våga följa Jesus" Det var den kända Torp konferensen med

ca.15 000 besökare där för att delta i olika möten och bibelstudier, 45 olika seminarier fanns att välja på,

ett av dom som vi besökte var för oss pensionärer och hette Passionärerna, det var Birger Turesson f. d. chefredaktör för Norra Västerbotten, som hade skrivit boken som hette så han hälsade oss, särskilt välkommen

som hade kört 90 mil bara att få vara med på denna träff som han sa. Boken handlade om kända personer som

var alerta och inte "lagt av" trots sin ålder, så som Kerstin Dellert, Elsi Lindqvist, Martin Lönnebo m.f

Det var många fantastiska möten med utmanande undervisning.

Vackert väder och många utställningar och härliga konserter att besöka.  Det var ju så mycket på gång.

Efter denna vecka for vi ner till Askersund tillsammans med vår dotter Ankis fam. hennes man ville visa oss sin

 barndoms stad. En mycket vacker och pitoresk stad, med gatstens vägar och vackra gamla hus.

Sedan bar det iväg norrut igen mot Ö-vik där min mans bror bor, han hade just fyllt 70 år så det blev födelsedags-

kalas och träff med tjocka släkten. Vi skulle också till Önsköldsvik för att vara med på Gidioniternas års konferens

där, det känns fantastiskt att vara med i denna Bibelspridnings organisation, som delar ut drygt 84 miljoner N.T.       varje år utöver världen. Underbart också att få höra många vittnesbörd från människot som kommit till tro när de börjat läsa detta lilla nya testamente. Där fick vi åter möta kära vänner och trossyskon, från hela landet, ja även

från Amerik hade vi ett inbjudet par, som kommit för att inspirera och utmana oss till nya friska tag, i detta så

viktiga arbete. Och uppleva glädjen att få ses igen, ibland efter flera års tid.

Men livet består ju inta bara av glädje utan också av sorg, och så blev det för oss under denna resa, fick vi veta

att min svägerska, som bodde i Örnsköldsvik hade dött, och att begravningen skulle vara den tredje juli, samma

dag som min man fyllde år, så vi stannade för att vara med där. Många gånger är det ju så, att släkten träffas på

begravningar och har inte setts på lång tid, vissa har man aldrig träffat, så blev det för oss nu. Men det är ju än-

då fint att få ses, och lära känna varandra lite, även om det är i ett sådant sammanhang, så man inte glömmer

bort de nya generationena som kommer till, det är ju så glädjande att, och lära känna också den yngre genera-

tionen, även om det inte blir så mycket vid just detta tilfälle, så är det ju lättare all det blir nya kontakter sen.

Nu har jag skrivit så mycket så jag är rädd att ni inte orkar läsa allt. Men ni kan väl läsa dikten här nedan även

om ni hoppar över en del av övre texten.      En sommardikt...


GUDS ANDE

Nu fyller skaparens ande jorden,

visar i sin skönhet

Guds kärleks rikedom.

Du som ögon fått att se,

se, Guds sköna skapelse.


Nu fyller Guds ande

luften med sång,

floder av klingande jubel som,

du kan höra, med ditt öra.

Lyssna, njut och se,

ja människa, sjung me´.


Nu fyller Guds ande

luften med dofter,

dofter av tusende slag

skapelsen bjuder

en sommardag.

Njut då

med alla sinnen du fått,

böj ditt huvud

och tacka blott.


Men vet, att allt detta

vackra vi ser,

är blott en skugga

som Herren oss ger.

Av vad vi skall få se

den gången,

vi gått dit bortom

skuggorna och sången.


Ja, om jag inte skrivit så ofta sista veckorna så har ni ju fått, nästan i mesta laget i dag, men jag hoppas att

detta inte skrämmer er, så ni inte vill komma igen. Men det var ju så mycket jag ville berätta, tre veckors upplevelser men bara i stort. Jag önskar er välkommen tillbaka nästa vecka, då lovar jag att bli fåordigare.

                                                  

                                                  

                          Kram från mej! Sonja.




 



 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards