Direktlänk till inlägg 28 juli 2012

SOMMAR MORGON

Av Sonja - 28 juli 2012 09:54

Välkommen med mej på en liten morgonpromenad vid havet, det är ju kul att det är vackert väder så kan vi förhoppningsvis få njuta av upplevelsen med alla sinnen. Känna solens sköna värme, strandens varma sand,

men om vi sticker ner tårna i vattnet är det tyvärr inte mycket till värme här i  havet.   Så till dikterna...


HIMLASPEGELN

Himmelen har sin blåögda

dag i dag,

är på ett strålande humör.

Solen speglar sig,

lystet i havet,

för att kunna fördubbla sig.


SOMMARMORGON

Lojt sover ännu vinden,

i båtarnas slaka segel.

Havet väntar i stillhet,

på morgonrodnadens   

väckningsljus.


MORGONLJUS

Sommarmorgonens ljus,

tänder liksom livsgnistan,

väcker  längtan att färdas

mot okända vattens,

oändliga djup.

Ut mot vidderna, farorna

sorgen, glädjen, äventyret.

Mot fjärran okänt mål,

som lockande glittrar

i himlaspegelns klara yta.


 


MORGONBRIS

De vita segelbåtarna, ligger ännu oklädda, vilande...

i morgonbrisen.  Vaggas mjukt, mjukt, och stilla,

i havets blå böljande, famn.

En morgonpigg fiskebåt, styr knattrande ut i det

klara morgonljuset, mot djupare vatten...

Mot fiskelyckan, rekord fångsten !! ?

Som ett oskrivet blad, ligger dagen framför oss

ren som morgonens, blankpolerade himmelskupa.


OM JAG HADE ...

Om jag hade en båt, skulle jag sätta mig stilla

låta den följa med vågorna och havet, mot djupare vatten.

Det djup som kan förgöra mej, men som bär båten tryggt

i sin stora mäktiga hand.

Om jag hade en båt, skulle jag sitta där stilla

och känna vågornas rytm under mej, vindens bris över mej.

Innesluten i allt och intet, som en liten del av elementen.


Men nu har jag ju ingen båt, utan får nöja mig med apostlahästarna, och då upptäcker jag att andras...


SPÅR

Här har hon gått fågelmamman, med sina fyra små

fotavtrycken fogas samman, och får mej att förstå.

Här kan jag se ett barn som gått, med någon som är stor

här kan jag se en vagn som stått, vid avtrycket av små skor.

Här ser jag gropen av en sjärt, och ett par smala ben,

här har en fiskmås släppt en fjärt, som hamnat på en sten.

Här finns en rest utav ett sandslott, som nu havet återtar

och här en barkbåt som strandat har, å jag minns mina barndoms dar.

Jag läser stranden som en bok, där jag i sanden går,

och bidrar nu till denna bok, med mina fötters spår.


STRANDFYND

Drivved gråtonad, i fantastiska former

åratalsslipade, sammetsmjuka...

att hålla i handen,

förgyller min strandpromenad...


Tack att ni gjort mig sällskap en stund vid havet, hoppar att ni ochså kunnat känna av något av den härliga

miljön som havet ger, även om det nu bara blivit i form av diktminnen.

Hoppas att ni får en skön helg, även om solen inte varit så varm några dagar, så ger ändå ljuset glädje,

allt gott önskar jag er. Kram srån Sonja















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards