Direktlänk till inlägg 13 juli 2013

FRÄLSARKRANSEN

Av Sonja - 13 juli 2013 09:03

Välkommen, i dag är det första gången som jag känner att namnet skrivlusten som min blogg heter, inte känns

riktigt passande, efter som jag i dag skall skriva om sorgen som tema. Det är nämligen så att min syster Gun-

borgs och Martin Lundström som var prästpar här i Burträsk några år, deras yngste son Erik endast 57 år gammal   

hastigt dött i en hjärnblödning, vilken chock för oss alla. Han bodde ju i Sundsvalls trakten, så det blir begrav -

ning där, nästa helg. Så tragiskt och sorgligt ! Mitt i livet, fylld av arbetslust och glädje, så brast livsdroppen...

     Frälsarkransens tema den veckan, var just den svarta pärlan, Nattens Pärla /utsätt oss inte för prövning ...

vilket ju kan passa bra i den sinnesstämmning som jag är i just nu. Den svarta pärlan står för  livets mörkaste

stunder. Men för att uppleva dagen, måste man utstå natten.  Gud är inte borta. Nattens pärla står för det

mörkaste i livet, ångest och tvivel, rädsla och övergivenhet. Rymmer övergivenhet och förtvivlan. Var finns

Gud ? Varför måste vi dö ? Att stanna upp inför det svåra är nödvändigt. Det finns ljus i mörkret fast vi inte

ser det. Gud finns med i den svartaste natt. Ingen är övergiven.

     För att nu återgå till bönens trädgård, som ju hör till temat, är växt valet förstås i mörka färger. För att

ge sorgens färger, och känsla. Ingång mellan mörka granar. Friväxande Tujahäck mot infarten. Många av de

växter som finns här, har en mörkt rödbrun bladfärg. T.ex revsugan som täcker marken, silverax och purpur-

apeln. Vita liljor betraktas av många som en traditionell "begravninge blomma". Utrymme har också lämnats

för en symbolisk kompost. Av jord är du kommen...

       Men sedan tack och lov, så slutar det ju inte där, utan fortsätter med den  vackra, vita...

Uppståndelsepärlan /rädda oss ifrån det onda, Ditt är riket, Din är makten och äran, i evighet.  Amen!

Den vita pärlan står för godhetens seger över ondskan. För hoppet som övervinner oro och rädsla. Den

vill ge frid och ljus.

Natten är över. Morgonen är kommen. Här flödar ljus och liv. Skuggorna bleknar och försvinner. Ingenting

är längre svårt. Det som vi trott var fjärran är nu närmast. Ljuset är inte bortom, det är innerst och genom-

lyser det yttre. Detta är fridens pärla, att vila från möda, i ljuset. Uppståndelsepärlan är även hoppets pärla,

den som får oss att hoppas när livet bär emot. Mitt i all oro över framtiden och nuet vill den påminna oss om

det godas möjlighet, att besegra det onda, att söka ljuset. Att aldrig sluta hoppas. Och be om hopp och för-

nyelse.

(Min kommentar, Jesus säger ju, "den som tror på mig, skall leva om han än dör" det är uppståndelse löftet.")

      Så till växtvalet, och tankarna omkring detta, i bönens trädgård. Vit pärla ska ge en känsla av ljus och av

överdåd. In genom en pelare med klematis. Doftande schersminer, på båda sidor, Brudspirea, snöbollsbuske,

och häggmispel ramar in planteringen och ger ett överdåd av vita blommor. Iris, Bergnarv och spetsmössa täck-

er marken med vita blommor. Det är beskrivningen över den del av trädgården som handlar både om döden och uppståndelse livet. Jag börjar längta att få besöka trädgården på nytt, vi var ju där i våras och då var ju inte

allt ut planterat, så det skulle vara fint att se igen.

Så vill jag avsluta med en av mina  s.k. Begravnings dikter, som förhoppningsvis kan ge lite tröst...


HAN

I sorgen finns Han, som är glädjens källa.

I mörkret finns Han, som är livets ljus.

I gråten finns Han, som vet om våra tårar.

I smärtan är Han, som var smärtornas man.

I tomheten finns Han, och fyller behoven.

I brännande törsten, han livsvatten ger.

I kylans natt, finns hans kärleks värme.

I hopplösheten, Hans ord består...

Se, jag vid din sida går och omsluter Dej

på alla sidor, intill tidens ände.


Tack för i dag, nu har jag bara en av Frälsarkransens pärlor kvar, till nästa gång. Hälsningar Sonja !



















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards