Direktlänk till inlägg 27 juli 2013

SOMMAR TANKAR

Av Sonja - 27 juli 2013 11:43

Hej och välkommen åter till min blogg, efter en tids uppehåll, är jag på gång igen. I natt när åskan mullrade

som värst, kom jag att tänka på att jag hade en dikt om åskväder, i min sommarlovs bok så jag tycker det är

lämpligt att börja med den. Ni som bor i Skellefte trakten, har väl liksom jag haft en mullrande vaken natt ?

Här kommer dikten...

 

ÅSKVÄDER

Molnen tornar upp sig i fjärran

oformliga, som för jästa vetedegar,

oupphörligt växande, sprickfärdiga...

Havet speglar himmelens blygrå färg,

krusig är ytan, i skrämmande väntan...

Vinden ligger stilla i träden,

inväntande utbrottet, allt tycks hålla andan.


Bara fåglarna flyger, ängsligt pipande,

lågt över land och vatten.

Hela naturen vet...

i den tryckande värmen, väntar på utbrottet !


Så plötsligt, lyser den första blixten fräsande

upp kvällshimlen, och åskan rullar med alla

sina hästkrafter, med dunder och brak ut över

himlavalvets bro.

De sprickfärdiga molnen brister nu med en

våldsam kraft...

och låter sitt våta innehåll, forsa ner emot den

väntande marken. Som fylls till bredden...

av åskregnets studsande droppar.

Den svarta himlen, blir ljus av åskans fräsande

ljusstarka blixtar,

vars blixtar syns även om man blundar.

Vinden har dött, luften står stilla,

fåglarna trycker i bo...


Vilket skådespel ! vilka naturkrafter,

något som människan, inte lyckats tämja.




 


Så vaknar vinden igen, efter den ofrivilliga stillheten inför åskvädret, björkarna skakar sin gröna krona i glädje,

och solen börjar återta sin makt över himlarymderna. Då vill jag skriva en annan dikt som heter ...


EFTER REGN

Som solsken efter regn, är din omsorg Gud

din värme läker såren, på själens ömma hud.

Nu efter mörka skyar, ser jag sol igen

tack vare gråa dagar, jag märker skillnaden.

Tack för att du åter, ljus till själen skänkt

tack, för hoppets tankar, som på nytt jag tänkt.

Som solsken efter regn, känns luften klar och ren

av din kärleks skugga, ger solen återsken.

Ditt solljus öppnade min blick, så en skymt

utav livets ljus jag fick,

när tankarna blir stela, och själen torr av törst,

du ger oss livets vatten, och skänker hjärtat tröst.

Du sänder skurar utav nåd, som tvättar själens sår

allt liv behöver värme, allt liv behöver regn,

i trygghet kan vi lämmna allt, i vår faders hägn.


STRAND PROMENAD

Drivved, gråtonad

i fantastiska former,

åratalsslipade av havet.

Sammetsmjuka i handen,

disignad av en mästare.


STENEN

Att en sten,

kan vara så slät...

Så skön att hålla i handen,

att stryka mot kinden...

att bära i fickan,

som trygghet...

Kanske för att

den är en flisa,

från urtidsbergen.

Som slipats, och slipats...

av vågor och sand,

sen urminnes tider

tills Nu...


Ja, nu fick ni lite dagsaktuella tankar om åskvädret, som härjade här i våra trakter hela natten, nen nu skiner

solen igen, och har man nära till stranden så kan man göra ett och annat fynd, disignat av en mästare. Önskar

er/oss en skön sommarhelg, även om åskan ju ofta brukar dra iväg med värmen. Men huvudsaken att solen skiner,

då brukar vi ju få värme på köpet, kram från mej, Sonja ! 

P.S Nu ska jag försöka hålla mig till lördagsbloggning igen.  Ha det gott !!  D.S








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards