Alla inlägg den 9 november 2013

Av Sonja - 9 november 2013 09:27

                                

Kan det vara farligt för samhället, att kristna finns ? Det är sådan som vill följa Jesus, som sade

"Älska din nästa som dej själv", och "Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni

göra för dom". Ja det verkar ju inte så farligt, utan tvärt om kan man tycka. Men ondskans makt

vill förstås inte, att detta skall sprida sig. Läste här om dagen, att mellanöstern töms på kristna

som förföljs  för sin tro. Det är inte första gången som det inträffar, men i vår upplysta tid är det 

märkligt att detta kan få ske.  

         Nu under hösten har ju en ny arbetsmarknadsminister utsetts, en ung snygg tjej,  men när

hon precenterades, var det inte med fokus på hennes meriter och kompitens, som är omfattande.

Nej det var inte detta lyftes fram mest av media, utan de fokuserade så gott som all sin  publicitet,

och kraftiga kritik, på detta att hon var kristen, och de värderingar som hon hade tack vare detta,

och som hon inte varit rädd för att lyfta fram.  Heder åt henne för det, säger jag.

         I onsdags skrev Markus Birro en krönika om förföljda kristna, som väkte stor uppmärksam-

het i sociala medier. Det finns ett stort religeonsförakt i media, menar han och kopplar det till att

det inte är ok att prata om förföljda kristna. Det är många människor med invandrar bakgrund som

har kommit till Sverige på grund av att de blivit förföljda för sin tro. Jag har fått många mejl och

tack av många som kommit fram på stan och tackat för stöd. Jag är väldigt glad att dom inte blir

helt glömmda. Saken behöver upp på agendan säger han, och utmanar etablissemanget: Vi kan väl

försöka vara mer toleranta mot människor som har en tro, visa större respekt för dem. Det gäller

alla som har en tro. (Min kommentar; "I Sverige har vi ju Religeonsfrihet, men det betyder inte fri-

het från tro, som många tycks tro, utan frihet att välja vad vi tror på. Det är en vesentlig skillnad.

    

       Slut på mina funderingar i dag, veckorna här framöver kommer jag att ha inför  "Jul- teman"

ha det så gott till dess, önskar Sonja!


Jag fick lust att skriva en vinterdikt innan Jultemat kommer in,..


PLÖTSLIGT

Plötsligt överrumplade oss vintern,

den kom bara, oanmäld under natten.

Låg där över marken, över vägarna,

skimrande vit, men frusen och kall.

Kom uppför brostegen, ända mot dörren,

ville följa med in...

Jag försökte stampande,

hålla den utanför dörren.

Vintern förväntade sig

ett glatt mottagande,

lyste så vackert i solen.


Men nej, inte än...

Sommarens värme

fanns kvar inom mej.

och höstens alla,

skimrande färger.


Men nu har vintern tagit över,

skyddande snö,marken behöver.

Och mörkret flyr undan.

när marken blir vit,

så jag hälsar vintern

välkommen hit !


Hej igen, och välkommen åter !









Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards