Alla inlägg den 30 november 2013

Av Sonja - 30 november 2013 09:28

                                

Hej och välkommen igen, till en liten titt in till mej på bloggen, denna lördag före första advent, då det är

lite gråmulet och flyger lite snö i luften, och det är ju bra så det blir lite ljusare ute, och så lyser vi också

upp mörkret med alla advents ljusstakar och julstjärnor med mera sådnt som nu pryder våra hus både ute

och inne. En fin sed tycker jag. Men i dag ska jag skriva barndomsminnen från 30-talet då var det mera

sparsamt med sådan belysning. Välkommen med och se hur det kunde vara då !


I VÄNTAN PÅ JUL

Julförberedelsetid, härliga tid,

med knirrande köttkvarnar,

spisringslammer

skinkor, syltor, å korvar på rad.

Trots krigstid, fanns det mat

till jul, jag var glad.

Pepparkaks doft i hela vårt hus,

parafin smältes till julens ljus.

Knäck fick vi koka, provades i snön,

ljuvligt sega och söta i smaken.

Kammargolvet bonades blankt som is,

vi barn kunde åka på baken.

Möblerna i rummet, tomma och kala,

stod där i väntan på julpynt bara.

Julgranslådan intagen,

hemlighetsfullt doftande av

föregående julars fröjder,

och allt ville jag ha me.

Ängeln som mist ena vingen,

och tomten utan skägg.

Och min första adventskalender,

skulle hänga på vår vägg.

Allt skulle vara som förr,

när julen nalkades vår dörr.


SNART JUL

"Ryche å pyche" å rökreppappersklädd,

sto nu blomkruken på köksfönsterbänken.

Putse å torke, va spegeln å skänken.

Spiskroken va gnugge, me Röda björn,

förnisse va golve, å torke vart hörn,

Krita va kakle, å svärte va skisen,

kalvsylta koke, å skinka utå gris´n.

Pynte va grana, å vi barn vi vänte,

tin sto som still, den ingenting ränte.

I magan dä kvillre, utå spänning å glädje,

no ä väntan på jula, nå sä`sklt, dä ä dä.


Men ja´undra litegrann

tyst för mä själv,

om ja hadd vare no snäll.

När tomtem skull komma,  

framåt julaftons kväll ?


Men för att återgå till nuet, så är det ju bara advevnts tid än, så jag skriver en liten dikt om det också.


A D V E N T


Till andakt stäms mitt hjärta,

vid  "ankomstid" Advent,

Till andakt stäms mitt sinne,

inför den som Gud har sänt.

Till andakt stäms mitt hjärta,

av himlens stjärnebloss,

till andakt inför honom

som större är än oss.


Du Jesus som är världens ljus

och lovat sprida, ljus för oss,

till minne av din födelse

vi nu tänder våra bloss.

Fyra ljus i adventstaken

till dess att ljul är här.

tack att Du kom till jorden

så värnlös, Jesus kär.


Med detta slutar jag för i dag, och önskar er en härlig Advents helg, passa på att gå till någon kyrka

som i helgen fylls av härlig sång och julmusik. I "våran kyrka" som är Missions kyrkan får vi sång av

den stora sjönsjungande Conbrio kören, det är tradition, och det brukar vara fullsatt kyrka då, men

du ryms nog också, du vet ju där det finns hjärterum så finns det sjärte rum, så välkommen vet ja!

Kära hälsningar, från Sonja.  Välkommen till mer om julen till nästa gång. D.S






















Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards