Alla inlägg den 30 december 2013

Av Sonja - 30 december 2013 11:01

Kära vänner, nu är vi inne i slutspurten på år 2013, och går förhoppnings vis emot ett Gott Nytt år 2014.

Vi som bor i vårt fedliga och lugna land Sverige, får ju vara tacksamma till Gud över att vi fått ha fred

 i över 200 år. Om det nya året vet vi ingenting, men om vi går med Gud så kan vi ändå vara trygga.

      Jag tänker skriva ett par dikter som passar på det temat, den första står i en av småböckerna som

heter " Alltid älskad," nr. 4.   Som så passande heter...


DET NYA ÅRET

Jag är det nya året.


Jag är en blank och oförstörd sida,

i Din livets bok.


Jag är din nästa möjlighet i konsten att leva.


Jag är ditt tillfälle att praktisera vad du har

lärt dig om livet under de senaste tolv månaderna.


Allt du sökte utan att finna, finns dolt i mig,

och väntar på att du ska leta efter det med

större beslutsam het.


Allt det du försökte göra utan att lyckas,

är mitt att ge dig när du har färre motst-

ridiga önskemål.


Allt du drömde om men inte vågade göra,

allt du hoppades på men inte nådde, all

tro du önskade men inte riktigt kände...

allt detta slumrar lätt i mig och väntar

på att väckas av din vilja.


Jag är din chans att förnya ditt förbund med

Honnom som säger: "Se jag gör allting nytt."


Jag är det nya året !


Jag har skrivit många egna Nyårsdikter, men har lånat bort dom till andra och inte tänkt på att

be att få tillbaka dom i tid, så därför blir det en dikt som jag förstår att ni kanske läst förr.


Den heter Carpe diem !  Jag tycker att man också kan använda nu, något modifierad som,


NYÅRS DIKT !

Grip den nya dagen,

som Gud dej ger.

En ny dag, i ett Nytt år

med 165 dagar, om du

får uppleva dem alla...

Ett ett år av Nåd!

med oändliga möjligheter,

ger oss Herren, att använda

efter vår egen vilja.

Grip chansen med glädje,

och förstånd !!


Med dessa två dikter, vill jag också tacka Er som brukar besöka min blogg, med önskan om ett

Gott Nytt År!  Vill också hälsa er välkommen åter inpå nästa. Troligtvis kommer jag då att börja

med mina barndommsminnen, som har blivit efterfrågade. Allt gott önskar jag till er alla ! Sonja.








Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards