Alla inlägg den 2 februari 2013

Av Sonja - 2 februari 2013 11:32

                                            


När jag tittar ut genom fönstret, kan jag tydligt se vilken årstid det är på grund av alla snödrivor som lyser

så vita så det gör riktigt ont i ögonen, men det är ju vackert också särskilt när solen nu lyser fram emellen

molnen. Hoppas du har samma vackra utsikt som jag har här utanför fönstret.

Men det är inte det jag tänkte på då jag skrev min rubrik i dag, utan en betydligt vidare utblick, utöver vår

jord och den tid vi lever i nu. Det är pastor Stefan Swärd som berättar i tidningen Världen i dag. Han skriver,

jag har haft förmånen att arbeta vid en FN- konferens där representanter för alla länder möttes. Vi var i ett

strikt muslimskt land Qatar. Det är mycket lärorikt att röra sig i FN-sammanhang där alla länder är represen-

terade.Att betrakta frågor ur ett globalt perspektiv, är något helt annat än att röra sig i ett snävt svenskt och

västerländskt perspektiv..

Människorättsorganisationer brukar hävda att det är fem muslimska länder som tillämpar dödsstraff, om någon

konverterar från islam till kristendom. I Qatar finns det faktiskt en kyrka, men den får bara användas av gäst-

arbetare, kyrkan är omringad av en mur och är strängt bevakad av polis. Det är förbjudet för medborgare från

Qatar att gå in i kyrkan. Och dödsstraff mot detta förbud är den normala utgången.

FN:s klimatkonferens tar upp den senaste forskningen kring hur det går för vår planet. Världsbanken publisera-

de nu en raport där man varnade för att planetens temperatur kan stiga minst 4 grader under 2000-tusen talet.

Det kan försvåra för mänskligt liv, att existera på vissa delar av planet. Det kommer framför allt att handla om

översvämmningar och kraftiga stormar. Som tycks bero på de senaste tio årens klimatförändringar.

Vid FN-konferansen blev jag påmind om att dagens domedagspredikanter är Världsbanken, Greenpeace, försäk-

ringsbolag, som ser med oro på världens utveckling. Medan kyrkan ofta har tystnat i dag, och verkar mena att

allt står väl till, för vår planet. När jag var barn berättar Stefan Swärd var det vanligt att predikanter talade

om hoten om en världsstat, antikrist, och ett kontant löst samhälle. (min kommentar, och detta är ju något vi

ser påtagligt i dag, nu går det ju inte att gå till en bank och hämta ut kontanter.)

Sanningen är den, at vi i stort sett har hamnat där, Världsekonomin är så sammanlänkad. Kina, USA,och EU är

så beroenda av varandra, att man kan tala om en världsstat. Penningströmmarna sker i dag helt elrktroniskt.

Jag har själv suttit på en FN-konferens där Obama, Kinas regeringechef, och EU-ledarna satt tillsammans i

ett litet rum och gjorde upp. Någon form av världeregering finns redan.

Jesus kommer snart. Guds rike skall upprättas helt och hållet, kyrkan står för framtidshoppet. Vi behöver få

höra predikat om detta, men vi behöver inte vara helt blinda för tidstecknen, och de skakningar som kommer

att drabba vår planet inför Jesu tillkommelse. Men dessa tankeväckande ord avslutar Stefan Swärd sin artikel

som jag har skrivit några delar av. Ja det är en alvarlig och även spännande tid som vi nu lever i.  Nog är det

gott att som kristen veta, att Gud har lovat vara med oss alla dagar intill tidens ände. Varma tankar från mej

Sonja!















Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards