Alla inlägg den 15 februari 2013

Av Sonja - 15 februari 2013 10:31

Som vanligt vill jag hälsa er hjärtligt välkommen i dag, så här dagen efter alla hjärtans dag, vi är ju inne i

fastetiden och går emot Påsken. Fasta betyder ju att inte äta alls en tid, eller att s.a.s, hålla igen på lite

mängden mat för att på något sätt påminna oss om Jesu lidande inför påsken.  

I en av dom kristna tidningar som jag brukar läsa föreslogs i det sista nummret just det som jag har som rubrik

i dag. "Fasta för pratglada" Jag fastnade för det direkt, först och främst för att jag är en pratglad person, men

också därför att jag har en anteckningsbok nästan fulltecknad med "Tysta ord"  och jag kände att dessa dikter

borde kunna passa in i ett sådant sammanhang. Kanske tystnaden kan leda till fördjupning, och nya tankar ?

Ja ni får väl dömma själv, och jag blir glad om någon vill lämmna någon kommentar.  Här den första dikten...

   

                                                

VILOKÄLLA

Tystnaden, en ordfri källa

skönt att helt försjunka i.

Ur dess tysta ström, tycks välla

löften om en utopi.

Känns som en dryck, från friskt vatten

som ett reningsbad.

Vila sen en stund i njutning,

vila fri från ordkaskad.                            


               TYSTNAD

Lyssna till det tysta ordets melodi,

            T Y S T N A D ...

Som en stilla vind i solnedgången.

            T Y S T N A D...

    Känn och njut av friden,

  Glömm klockan och tiden !


          BORTOM ORD

     Bortom outsagda ord,

     går tysta tankars väg.

 Njuter stillheten och friden,

 långt, långt, borta går tiden.

 Stämmer möte med mig själv

     inför honom som är...


         

                     RETRIT

    Tystnaden omsluter på alla sidor,

får mej att andas in tystnadens fullhet.

           Som syresätter blodet,

                     fullt ut.

      Fyller utan ord, hela måttet,

släcker min törst, efter stillhetens dju


Det får väl räcka så här med mina tysta ords tankar, och nu vill jag avsluta med en bön som stod i tidningen,

där jag fick iden till dagens blogg...


FASTEBÖN 2013

Gud, ge oss förmågan

att urskilja det

som är viktigast i livet.


Tack för att fastan

kan hjälpa oss

att bryta dåliga vanor

och få oss

att göra motstånd mot det

som stjäl vår tid.


Vi ber om glädjen

till ett mera avskalat liv

som har plats

för tystnad, ock eftertanke

och generositet

mot andra människor.

Amen


Slut för i dag, hoppas att ni orkar läsa igenom alla mina ord om tystnad, jag önskar att dom ska få ge Er vila.

Kram! Och tack för i dag från, Sonja!





      

  

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards