Alla inlägg den 19 december 2009

Av Sonja - 19 december 2009 13:58

Hej mitt vinterland nu är du här, nu biter frosten i min kind, ty kall är kvällen...

det är väl en visa som i stort sett alla kan stämma in i nu, när det snöat runt om i

hela landet. Och det är väl dom flesta glada över så här i juletid. Ett undantag är

kanske den som har mycket snöskottning att sköta. Kanske även dom som skall köra många mil i vinterväglag, men nu verkar det ju bli kallföre och då är ju risk-

erna för olyckor betydligt mindre. Och vi har ju möjlighet att be om beskydd för

dom som vi vet färdas på vägarna. Det har vi redan börjat göra för vår dotter och hennes familj, 6 personer, som skall köra hit upp från Gävle trakten. Det

skall bli roligt att ha barn här i huset, när det är jul. Vår dotter från Burträsk med

make kommer också hit på julafton, så vi blir 10 st här. Det syns på julklappshög-

arna här som nu är redo att möta tomten.  Jag läste om några barn som fick frågan,varför vi firar jul då svarade en pojke, "det måste väl finnas någon dag då tomtarna får något att göra också". Ja så kan man kanske tänka, om man inte vet om den rätta anledningen. Och tyvärr är det nog många i vår tid som inte tänker eller ens vet detta. Tänk att inte veta om eller tro på den största gåvan som Gud givit till världen, den varifrån vi har vår tideräkning. Hur många vet och tänker på det?  Jag tänker skriva en dikt i dag, som just handlar om just detta, en tid då man fick färdas på annat sätt, än det som jag nämt om här ovan, dikten heter...


SÄLLSAMMA TANKE

Nog är det sällsamt att tänka på, att för över tvåtusen år sedan då,

tiden så här strax före jul, Gick josef och Maria mot det skjul.

Som skulle bli Guds sons första hem, ett härbärge för frälsaren.


                                              


Josef och Maria gick mot Betlehem, för påbudet om den första skattskrivningen.

Maria var nog både trött och matt, av att hon måste färdas både dag och natt.

När dom inget husrum kunde få, vad tänkte månne Josef då ?


Undrar vad Maria i sitt hjärta kände, när det där med barnet hände ?

Änglabebådad som barnet var, med den Helige Ande som dess far.

Han som har makt över himmel och jord,

kunde väl ha hjälpt dom med säng och bord.


Nog vorde det väl mänskligt att tvivla då,

om Gud verkligen var med dom när det så illa kunde gå.

Men det var Herrens visa plan, att Jesus skulle födas som ett fattigt barn.


Ty profetens ord skulle då, sin fullbordan få.

"Betlehem du Judiska bygd, ingalunda är du minst bland Judiska furstar,

ty av dej skall utgå en furste, som skall vara en herde för mitt folk Israel."


Tack för att Ni har delat mina många tankar och ord i dag, om Ni har tid och lust

så återkommer jag med ett par juldikter på tisdag eller onsdag. Välkommen då !Hälsar jag Sonja.


Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards