Alla inlägg den 30 december 2009

Av Sonja - 30 december 2009 09:56

Välkommen till en lite tidig Nyårshälsning, jag har inte möjlighet att skriva i morgon och jag tror att det också kan vara så för många av er, att ni har mera tid i dag än i morgon, och för dom som tittar in då finns ju texten där redan.

Innan jag skriver mera, vill jag tacka för alla uppmuntrande kommentarer jag

har fått under året som gått, det känns även trevligt att mina dikter får komma till användning i andra sammanhang. Och om ni vill använda er av dagens texter

så har ni lov till det, även om årets nyårsdikt inte är så munter, eftersom den ju skall spegla det år som gått.    Så här lyder dikten för år 2009


                                                  

     

                                  -  



NYTT ÅR !

Ring det nya året in, ring det gammla ut

ännu ett år har nått sitt slut.

Jag ser dessa båda i tanken min,

det gamla som gick, det nya som kom in.

Året det gamla, så böjd och så grå

tänk bara ett år, och har åldrats så ?

Ekonomierna har ju rasat, runt om i värden,

så vi fått sakta in stegen, på välfärds vägen.

Det år som har gått, har gått alltför fort

det är så mycket, som vi borde ha gjort.

Nu ger livet oss chansen på nytt,

ännu ett år till vår jord har grytt.

Må vi nu på chanserna, ta vara

inte låta tiden, gå ifrån oss bara.

Vårda vår jord, med varsamma händer

Kämpa för fred, mellan raser och länder.

Så kanske detta året, när det är slut

ser mindre slitet, och tilltufsat ut.

Nu när ett nytt år, på tröskeln står

vill jag önska Er alla, ett riktigt

GOTT NYTT ÅR !


Men jag tror nog att "Svensson"  gladeligen firar sitt nyår som förr...


"SVENSSONS NYÅR"

Nu ska vi fira, det nya året

med skumpa i glasen, och glitter i håret.

Nu ska här firas, med buller och bång

bomber, raketer, och skränig sång.

När"Svensson" har druckit, vågar han sjunga

glädje på flaska, har lossat hans tunga.

Yr uti hatten, mot nytt år han går

i vit vintersnö, lämnar han sina spår.

Medan häxpipor tjuter, och smällarna smälla

medan fåglarna flyr, och hundarna gnälla.


Så till en mera seriös dikt om det nya året, som jag hittat i en av de småböcker som heter Alltid älskad, det är i nr. 4 detta står.


Det Nya Året

Jag är det nya året.

Jag är en blank, oförstörd sida

i din livets bok.

Jag är din nästa möjlighet i konsten att leva.

Jag är ditt tillfälle att praktisera vad du har

lärt dig om livet under de senaste 12 månaderna.

Allt du sökte utan att finna finns dolt i mig,

och väntar på att du ska leta efter det,

med större beslutsamhet.

Allt det du försökte göra utan att lyckas,

är mitt att ge dig när du har färre

motstridiga önskemål.

Allt du drömde om men inte vågade göra,

allt du hoppades men inte nådde,

all tro du önskade att du hade

men inte riktigt kände...

Allt detta slumrar lätt i mig och väntar bara

på att väckas av din vilja.

Jag är din chans att förnya ditt förbund med

Honom som säger "Se, jag gör allting nytt"

Jag är det Nya Året.


Så vill jag sluta med några rader av C S Lewis som skriver så här om sin tro,

Jag tror på Gud på samma sätt som på den uppgående solen; inte för att jag ser den, utan för att jag genom den kan se allt annat.

Detta är också min syn på Gud och på livet, Gott Nytt År önskar jag Er, Sonja




Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards