Alla inlägg den 18 februari 2009

Av Sonja - 18 februari 2009 09:52

Hej på Er som tittar inpå bloggen i dag, det är ju betydligt roligare att  få

skriva under temat det bästa, och i dag är det ju det bästa om barn som gäller, så då kan ni väl förlåta mej om jag börja med de barn som ligger

mitt hjärta närmast..

Ni som är trogna besökare vet ju redan en del om detta nämligen att jag

har blinit Mormosmor till en underbar liten flicka som förra måndagen fyllde 1 år. Tänk vilket skapelsens under ett barn är, och vilken enorm glädje ovh lycka det ger, och så fort det går med utvecklingen detta första år, från

att egentligen inte kunna annat än äta och sova, till att kunna gå och förstå och uttrycka sig på olika sätt. Vi var där på födelsedagskalas, och lilla Alina

som hon heter var som fisken i vattnet, lekte mest med pappar och band från paketen, men kommer att uppskatta innehållet mera med tiden. Tack

Gode Gud vill jag säga, för barnen, stora som små. Ja, appropå  små, så har

vi fått ytterligare ett barnbarns barn, som nu är ca, 3 månader, en liten

jätte gullig pojke, som vi ännu bara sett på bild, men vi älskar honom också

redan, det är ju fantastiskt bra med möjligheten att få fram stors fina bilder

gm. datorn. Dem sätter jag upp på väggen, och där blir korten snart ganska

kladdiga av alla pussar som dom får av mej. Men så får jag ju snart en ny bild att sätta upp. Han är ljus, blåögd och tunnhårig ännu, liksom vår yngsta

dotter, mormor till lille Gabriel som han heter, medan Alina vår älsta dotters barnbarn, hade mycket långt mörkt hår och hade bruna ögon som sin mor.

Ja båda släktar på sina mormödrar som trots att dom är helsystrar är så olika.

Var av hjärtat är fullt, det talar munnen heter det ju, men nu ska jag sluta.

Och komma med lite statestik, som visar på att hälsan och välbefinnandet ökar i världen. Medellivslängden ökar, och barnadödligheten minskar. Det

står även att Sverige anses som ett av de bästa länderna i världen att leva i.

Barnadödligheten har sedan 1990 minskat med 25 procent, i världen. Det står förstås mycket mera i denna bok som heter, Glädje Rapporter. Så den tror jag nog att jag också skall återkomma till fler gånger.

Barnen är ju mycket beroenda av sina föräldrar, och behöver få anknyta till dem före dom lämnas bort till andra människors omvårdnad, helst först efter

treårsåldern, stod det i våra läroböcker,när jag gick utbildningen till barn-

sköterska, ändå blir det ju vi som får ta emot barn som inte ens fyllt ett år

ibland. Då är det viktigt att det finns någon person som tar största ansvaret

för det barnet, men i dag är det ju också så stora barngrupper så det kan

vara svårt. "men det är tur att vi finns, en massa barnkära kvinns" har jag skrivit i en av minna dikter, i min bok om Qvinnor. Och det ät nog sant.

Och även Jesus lärde ju oss att förstå, att barn är viktiga, han sa ju: "Det

som ni gjort, för någon av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort för mig"  Till sist ett citat ur Lukas evangelium: "Han som gjort utsidan, har också gjort insidan"  Så får vi lämna våra barn i Herrens Välsignade händer!

Det är det bästa vi kan göra, välkommen åter till veckan om ni vill fortsätta kolla på Veckans Värsta/Bästa, ha det så bra till dess önskar Sonja.





Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards