Direktlänk till inlägg 2 augusti 2010

Tystnad

Av Sonja - 2 augusti 2010 12:54

Hej på er som tittar in på min blogg i dag förlåt att jag är några dagar försenad, jag brukar ju försöka hålla mej

till lördags morgonen, men så här på sommaren kan det ju lätt bli överraskningar på besök och dylikt. Och i går söndag, var vi i kyrkan som vanligt, och vi hade en mycket fin Gudstjänst som också gick ut i närradion, så kanske

någon av er lyssnade ? Tyvärr känner jag ju inte er inte dom flesta i alla fall, det finns ju möjlighet att kommentera

det jag skriver om ni vill och berätta lite om er själva om ni vill. I går afton var vi tll Bureå där det var avskeds-

fest för Familjen Blessing, en kristen lovsångs/dans grupp som är fantastiskt duktiga, om ni brukar vara i någon Ky- i våra trakter så har ni knappast missat att åtminstone höra talas om dom. Dit var vi på en fantastisk fest   i  går afton, med jätte god och mycket mat. och härlig sång av familjen och alla utlänska gäster som var där, sedan var

vi upp till vår församlings SMU-stuga på vitberget där det var "Minns du sången"- kväll, kom gärna dit nästa söndag-

kväll, det blir ett par söndagr till i sommar. När vi kom därifrån var kl. halv nio.

Så där gick den dagen och den var inte någon tyst dag, som ni förstår. Men nu skall jag övergå till dagens tema,

dikter om Tystnad som jag skrev för några år sen. Jag la den anteckningsboken åt sidan och tänkte den här får dom

väl hitta sedan jag har dött, och göra vad dom vill med den. Jag hade ju ändå 15 st. diktböcker att använda i mitt

bloggande, men det mesta där har jag redan använt, jag trodde inte att jag skulle bli så långlivad som jag blivit så

nu öppnar jag nog dörren till mina tankar om tystnad. För er som läser min blogg har jag ju hela tiden varit tyst 

s.a.s eftersom ni inte hört min röst, och det kommer ni ju inte att göra nu heller, så det blir ju som vanligt ...


LÄR MEJ ATT LYSSNA

Lär mej tystnadena svåra konst,

lär mej att lyssna, i tystnad.

Låt mej bli stumm,

av förundran en stund.

Låt mej forma i ljudlösa ord,

innersta tankar.

Gå in i Din tankevärld, fjärran ifrån,

fjärran, men nära ändå.

Lär mej att lyssna,

så jag hör Din röst.


DE OSAGDA ORDEN

Låt mej få forma,i tystnadens ord,

mina skrinlagda gömda tankar.

Besegla min mun, med tystnadens sigill,

så att jag hör, det Du Gud vill.

Låt de osagda orden, få fylla var vrå,

betäck dem, med skyddande skynken.

Låt tystnaden tala, så det får bli sagt,

det som måste sägas ,i tystnad.


TYSTNADEN TALAR

Tystnaden talar så lågmält till mej,

i suset från träden, jag hör vinden viska.

I vågbruset hör jag, att havet är.

Om jag lyssnar innåt, finns svaren där...


Nu skriver jag inte mera om tystna den här gången, jag skrev ju så mycket innan jag kunde vara tyst, så jag är rädd

att ni inte orkar läsa allt annars, Få se hur det går till nästa gång, då har jag väl något annat som jag vill berätta,

innan jag kan vara i Tystnaden igen. Men några tystnads tanksr blir det nog då också, det finns många fler..Sonja.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards