Direktlänk till inlägg 14 augusti 2010

Besök på Ulvön

Av Sonja - 14 augusti 2010 09:32

Hej, och välkommen att gå med mig på en upptäktsfärd genom detta annorlunda och vackra ställe som heter Ulvön denna unika och annorlunda plats på jorden jag vill berätta om i dag. Redan i slutet på 1800-talet började så många

turister besöka Ulvön så ett hotell byggdes 1905, det är det hotell som nu kallas för nya Ulvö hotell, som vi senare skall besöka och äta lunch på, men nu vandrar vi först vidare efter den smala grusvägen som går genom samhälllet.

På vänster sida ligges havet just nu blankt som en spegel, där ligger nu ett par matställen så vackert alldeles invid vattnet, dom är förenade med en lång gemensam uteplats som en trappa som går framför båda byggnaderna snyggt och praktiskt, ja efter hela kusten finns förstås bryggor och dom så vanliga röda sjöbodarna som en samman flätad

gemensam skyddsmur mot havets vindar och ovälkommna besökare. Förr hyrdes sjöbodarna ofta ut till återkom-

ande gäster, så fick gästen en tillfällig bostad och ägaren ett välkommet tillskott i plånboken.  Tack vare att Ulvön

och Trysunda ligger ytterst i havsbandet så får de fler soltimmar än man får på fastlandet. Ulvön brukar kallas "Norrlands Sandhamn"  jag tyckte också att jag såg ovanligt många mörkt solbrända mämmiskor där, och kände

mej själv som en blekfis, som vi brukade säga hemma. Ändå är jag ganska mörkhyad i mej själv.

                      Vi fortsätter väl den enda gata som finns neröver samhället där på en ramp står en staty av en ståtlig Varg som med öppen mun och syns yla ut emot havet. Jag hade sagt till min man tidigare att det torde väl ha varit

mycke varg här ute förr eftersom det heter Ulvön, Ulv kallades ju vargen förr i tiden, och här tyckte jag att jag fick bevis. När man är på Ulvön kan man ju inte låta bli att tänka på Surströmming, så vi frågade en man som kom där på vägen om det fanns någon där i närheten som sålde denna läckerhet, det är bara att följa med med mej hem så

kommer ni rätt, och det gjorde vi. Det visade sig att han hette Söderberg, som var mitt flicknamn. Men det berätt-

inte min man för mej medan vi var kvar där, det var ju synd, jag kunde ju ha fått göra lita släktforskning. Jag vet

ju att min pappa och hans bröder var fiskare i sin ungdom. Det var speciellt att vandra efter denna väg med alla dess synliga gamla anor väl bevarade och omskötta på de flesta ställen. Ulvö vackra vita kyrka lyste så vackert emot den blå himmelen dess mörka spira pekade upp emot himmelen, som ville den säga glömm inte Herren som skapat allt detta vackra ni ser omkring er. Dit upp skulle jag ju inte orka gå med mina onda knän synd nog för jag hade läst

att så väl altaret som predikstol var snidade av yterligare en namne till mej en som hette J A Söderberg. Men om jag

inte kunnde gå upp till kyrkan på höjden där så låg det ett gammalt kapell vid vägen som jag gärna ville besöka, så

vi gick in och det gamla kyrkorummet  som verkade nästan helt svart efter kontrasten med det flödande solljuset

utanför. Där var en giud som var mycket duktig att berätta om det gamla kapellet som först byggts upp av fiskare från Gävletrakten 1622. De inponerande vägg och takmålningarna var målade 1719, och var fortfarnde otroligt väl-behållna. En ljuskrona från 1700- talet och ett detaljrikt votivskepp från 1770 är några av de sevärda inventarierna

Det berättas att en gåva på 200 kronor från kung Oscar II vid sitt besök på Ulvön 1890 räddade kapellet från rivning

som var påtänkt då. Det fanns också välbehållna målningar på väggarna som berättade om fiskarnas strävsamma liv

1892 köpte nuvarande länsmuseet i Härnösand kapellet för 500 kr. Så nu ligger det väl på dess ansvar att behålla denna unika byggnad, så intakt som möjligt för eftervärlden.

                                                  
                                         Det finns också en gammal Lotsstuga från 1850-talet

liggande högt uppe på ett berg, kallat Lotsberget, det var bemannat ända till 1967 då Ulvöns 250-åriga lotsverksam-het lades ner. Det finns möjlighet att besöka detta med många trappsteg alt. uppför stigar mot toppen, där utsikten

påstås vara värd alla vedermödor som  vägen givit, det kan min man intyga som faktiskt varit dit upp förra året och då hade han våra barnbarn Isak 10 år och Emil 13 år och dom kämpade hela vägen upp och tyckte det var trevligt.


Nu var det dags för oss att vända tillbaka efter Ulvövägen, för att hinna i tid till lunchen, som vi var bjudna till kl 12,

på det "nya " Ulvö Hotellet det skulle bli roligt att se och gott att smaka på den skärgårdsbuffe´som där skulle serve-

ras.  Jag återkommer och berättar om detta nästa vecka, kanske i dikt eller i sång form, det ligger något sådant och gror i mitt huvud nu, men jag har inte tid att ta itu med det förren nästa vecka. NI är välkommen åter då om ni har lust så får vi väl se vad det har blivit av det hela, Något om Ulvö Hotell blir det i allafall, få se ivilken form.

Jag önskar er alla en skön sommarehelg, och ett välkommen tillbaka till nästa lördag, hälsningar från mej, Sonja.














 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards