Alla inlägg den 16 oktober 2010

Av Sonja - 16 oktober 2010 10:11

Hej, detta blir nog mitt sista hösttema, för detta år skulle jag tro. Vintern har ju redan visat att den är på ingång,

och det finns ju mycket annat än naturen att skriva om. Vi får väl se vad det kan bli. Välkommen i alla fall i dag,

då jag skall börja med en dikt från min vinterbok, den första dikten där som heter Plötsligt, den tycker jag passar...


PLÖTSLIGT

Plötsligt överrumplade mej vintern,

kom oanmäld härom natten.

Stod där, skimrande vit och kall.

Kom uppför trappstegen på bron

ända mot dörren,

ville följa med in...

Jag försökte stampande,

hålla den utanför.

Vintern väntade sig tydligen

ett glatt mottagande,

lyste så vit och vackert i solen.


Men nej, inte än...

simmarens värme

finns kvar inom mej,

och höstens alla

skimrande färger.


BJÖRKARNA

Avlövade och nakna, speglar björkarna

sina rakborst liknande kronor,

i älvens isklara vatten.

Dom står där nakna, avslöjade

in på bara kroppen,

utan sina guldfärgade höst kläder.

Längtar snö...

att skyla sig med.


HÖSTVINDEN SPELAR

Hör. höstvinden spelar på stråken sin,

på stelfrusna grenar han drar melodin.

Han har allt en vissen fiol,

vi ryser och tänker på vintern i fjol.

Havets skummande vågor jag hör

som slår basens ackord,

och torkade löv en balett för mig gör

på vår frostbepudrade gård.

Dansar höstens melodi,

det ligger svårmod däruti.


Men nu, tittar piggögda solstrålar in,

genom fönstret i stugan min.

Det lättar mitt sinne

jag tänker minsann,

nog är hösten ännu förunderligt grann.


VINTERSOVARNA

Höstens alla gömställen

befolkas nu av vintersovarna,

som ställt in sina inbyggda

tickande små tidsklockor

på vårväckningen.


Och Nässelfjärilen, postar sig själv

i höstens varmaste brevlådegömma.

Våren skall sedan med solens hjälp

lösa ut försändelsen och läsa;

"Livet har överlevt, skriver den

med sin fladdrande flykt

över nygröna ängar.

(Ejja vore vi där!) Min kommentar.


Så tror jag att jag slutar mitt "Höstepos" i dag, och börjar på ett nytt tema nästa vecka, kanske skall jag berätta något iftån alla fina församlingsmöten vi hade tillsammas med INGEMAR föregående vecka och ett par dagar därtill.

Hans tema var 10 dagar med Jesus. Välkommen då, hälsar Sonja !



Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards