Alla inlägg den 6 november 2010

Av Sonja - 6 november 2010 09:48

Välkommen till några tankar i diktform, så här i all helgona tid. Det är ju en tid då vi på ett särskilt sätt tänker på

våra bortgångna kära. Både en fin helg med många minnen och en tung helg av sorg. Men det känns gott att få gå till gravar och minneslunder och tända våra ljus, nu när mörkret är så kompakt stora delar av dygnets timmar. Men

nu har vi ju fått både sol och lite snö, även om man inte precis längtat efter snö, så det ju ändå lite ljusare.

Jag börjar med en dikt som heter...


ALLHELGONAKVÄLL

I Allhelgona kväll, vi tänder våra ljus

och mörkret trängs undan, av 1000- ljus.

En kärleksfull handling, vid grav efter grav

till minne av kära, tänds ett glimmande hav.

Symbolen att död, för från mörker till ljus

graven är dörr blott, till vår faders hus.


BÖN I MÖRKRET

Gud låt mig se i mörkret, din kärlekslågas ljus

Gud, låt mej ana glädjen, i himmelrikets hus.

Hjälp mej se att sorgen, kan bli en väg mot ljus

när natten är som mörkast, då nalkas gryningsljus.

När gråten i mig stillnat, kvar finns smärtans glöd

då står du nära intill mej,för Guds son är inte död.

Han som livets vatten har, när vi förgås av törst

i dödens mörker också var, men uppstått vilken tröst.


HAN

I sorgen finns Han, som är livets källa

i mörkret, Han som är livets ljus.

I gråten finns Han, som vet våra tårar

i smärtan finns Han, som är smärtornas man.

I tomheten finns Han, som kan fylla behoven

i brännande törsten Han, sitt livsvatten ger.

I dödskylans natt, finns Hans kärleks värme

i hopplösheten, Hans ord består.

Se, jag vid din sida går

och omsluter dej på alla sidor, intill tidens ände.


JUBLA

Jubla mitt folk, säger Herren jag har en fristad berett

dit ni en dag skall få komma, vars like ni aldrig har sett.

Jubla mitt folk, och sjung sånger så att er själ kan bli fri

där skall ni sjunga med änglar, en himmelsk sångkör få bli.

Jubla mitt folk, säger Herren över vad som väntar er där

har jag inte visat min kärlek, till lovsång från er redan här?

Jubla mitt folk, tro på löftet som jag genom Kristus er gett

Jubla mitt folk, edra ögon skall se vad som ingen har sett.



ÖVER FLODEN

Tänk att få gå över floden, bäras över gyllene vågor

tänk att få komma till Jesus, få svaret på alla frågor.

Tänk att få se bakom molnen, vad intet öga har sett

leva i jublande glädje, i det landet som Herren berett.


Tänk att få möta de kära, som redan har flyttat hem

och att få vänta på andra, säga välkommen till dem.

Tänk att få leva i ljuset som är Gud fader, en gång

tänk att där kunna höra, änglarnas himmelska sång.


Tänk att få se Pärleporten, där konungars konung gått in

tänk att den porten leder, till hemstaden vår, din och min.

Tänk  att där finns inga tårar, uti kärlekens gyllene stad

där finns det ingen som sårar, där är man lycklig och glad.



Jag önskar er en fin helg, som vi firar till minne av våra nära och kära. Välkommen om en vecka igen, Sonja.


Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards