Alla inlägg den 13 november 2010

Av Sonja - 13 november 2010 08:48

God morgon och välkommen till några tankar om änglar, i detta vackra vita vinterland. Just detta vackra vita får

mej att tänka på änglar, men jag har just läst en bok av Anita Barker Andersen som heter just som dagens rubrik.

I förordet på dessa berättelser om änglavakt skriver författaren:

"Ty han skall ge sina änglar befallning om dig att bevara dig på alla vägar." Psaltaren 91:11.

Vi ser det ofta i tidningarna: "Familj hade änglavakt  -- körde av vägen... En enkel Google -sökning på internett

bekräftar att vi gärna rör oss med begreppet "änglavakt". I skrivande stund får man över en miljon träffar på ordet "ängel", och för ordet "änglavakt" är det 84200 t räffar. I dagstidningarna använder man sig av ordet "änglavakt"

lite slarvigt när människor har haft en osannolik  "tur". Menar man verkligen att änglar har kommit till undsättning,

då människor överlevt bilolyckor som normalt sett borde haft dödlig uygång, eller menar man egentligen att det bara

varit tur?  Vi tror inte på "turen", annars skulle vi inte ha skrivit den här boken !


Och i den boken har jag fått lära mej att änglar kan i stort stt se ut hur som helst, och inte behöver dom ha vingar heller som vi oftast tror. Nu då det är vinter börjar jag med några vintriga berättelser.


SÅG ÄNGEL LYFTA BUSSEN

Jag hade bett till Gud att han skulle visa mig att jag hade änglabeskydd, berättar Birgitta.

Nu var hon på hemväg med buss tilll sitt studentrum, men vägen var väldigt hal i den branta backen. Snön vräkte ner och vinden piskade ordentligt. Birgitta läste en tidning, när bussen började glida av vägen. I nästa stund upplevde Birgitta hur hon liksom befann sig utanför bussen, och hur hon där kunde se några änglar grippa tag i den och lyfta den tillbaka på vägen igen. I nästa ögonblick kom hon tillbaka till sin plats i bussen igen,och hon fick då se

busschauffören pusta ut efter att ha fått fordonet under kontroll igen. Vid nästa hållplats klev Birgitta av bussen.

Hon var visserligen omtumlad, men väldigt glad över att hon så påtagligt fått se hur hon står under änglars beskydd.



Ingegerd berättar:

Det var sent på hösten och det regnade kraftigt. Vi hade lovat stänga sommarstugan för vintern åt några vänner, som nu var ute i Afrika som missionärer. Vår stora skåpbil parkerade vi på mossan bredvid den smala vägen.

Sista biten gick vi till fots. Våra fem barn var små och tyckte det var spännande att gå där i den ödsliga skogen.

Det var många kilometer till närmaste hus. När vi återvände till bilen var det nästan mörkt, och vått på marken.

Vi spände fast barnen, och startade bilen --- men den rörde sig inte ur fläcken ! Däcken grävde sig bara djupare ner

i gyttjan. Jag hoppade i ren  desperation ut ur bilen för att "skjuta på" medan jag ropade: Jesus hjälp oss !

Omedelbart stod där en man vid min sida. Jag har ingen aning om, hur han kunde dyka upp så plötsligt, eller varifrån han kom. Han frågade artigt:  Kan jag hjälpa till på något vis ?  Jag hann inte svara förren han hade lyft hela bilen upp på stadig mark. Mannen var myckert propert klädd, med gröna jaktkläder, bössa och allt. Min man som satt vid ratten såg honom i backspegeln. När jag vände mig om för att tackaför hjälpen, är han lika plötsligt borta som han dök upp !  Min man hoppade genast ut ur bilen för att tacka för hjälpen, men där fanns ingen man kvar, att tacka.

Den här händelsen blev mycket dyrbar för vår familj. Det var som en kyss från himmelen, säger Ingegerd.



Detta får räcka för i dag, jag kommer nog igen med flera berättelser på teman "änglavakt", hoppas ni vill vara med

och läsa om flera spännande möten med änglar på olika sätt. Om någon av er har något att berätta om änglar är ni välkomna med berättelser på  "kommentarerna".  Jag önskar er och mej änglabeskydd tills vi hörs igen Sonja.





Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards