Alla inlägg den 22 november 2010

Av Sonja - 22 november 2010 09:37

Hej, jag hoppas ni förlåter mej för att jag är ute ett par dagar för sent, jag behövde ställa upp och hjälpa till i

kyrkan med att ordna med mat och fika, för en studiegrupp som var hos oss en dag och kom från olika håll, och

behövde få lite mat och fika under dagen. Jag och en annan kvinna från församlingen var där från åtta tiden på

morgonen till ungefär samma tid på kvällen. Så då orkade jag inte med någon bloggning, och på söndagarna är

det ju möten av olika slag. Därför blir det tid först på måndag denna vecka, jag fortsätter på Ängla temat som

förra veckan, och det kommer fortfarande att handla om situationer i trafiken. Den första berättelsen har rubriken


MELLAN BILEN OCH BERGVÄGGEN

Den här mannen som det berättas om, hade hamnat i en mycket kämpig livssituation, inte minst då det gällde familjen. Han upplevde att allt tagits ifrån honom: fru, barn ,hus, hem, livet kändes helt hopplös,  tyckte han,

och han ville inte längre leva.

En natt tog han bilen och körde mot en plats han utsett tidigare. Han hade planerat att köra in i en bergvägg

som låg perfekt till för att gasa rakt in i med full fart från en raksträcka. Han körde upp bilen i full hastighet

och siktade mot bergväggen. Men då såg han att det mellan bergväggen och bilen ställde sig en ängel !

Mannen fick en del skador, men överlevde. Detta ledde till att han efter några år tog emot Jesus som sin frälsare.

Han kunde nämligen inte komma ifrån tanken på det som hade hänt den där natten, och han hade sedan dess för-sökt hitta en förklaring genom att söka i övernaturliga och ockulta rörelser. Till slut förstod han att ängeln måste ha kommit från Gud, och han tog kontakt med en pastorsfamilj för att få lära känna Jesus. I dag har han fått ett helt nytt liv --- som är värt att leva för !


UNDKOM FRONTALKROCK

Roger berättar här om ett tillfälle då han var ute på vägarna som nybliven bilförare på 1970- talet.

Jag hade nyss tagit körkort, köpt bil och gjort vapenfritjänst på en ort i övre Norrland. Det var cirka fem mil mellam denna ort och där jag bodde. Det här hände vid ett av de tillfällen då jag var på väg hemmåt. Vägen var välkänd. Jag hade åkt buss till skolan samma vägsträcka under fem års tid. Eftersom det var en liten by, gick färden från

byn på morgonen och hem på kvällen. När jag körde hem på kvällarna, så visste jag att det var sällsynt med mötande trafik. Vid ett tillfälle var jag på väg i full fart mot en S-kurva, när jag plötsligt hörde en tydlig röst i bilen säga: -- Sakta ner ! Jag hajade till, men fortsatte köra. Då hörde jag samma röst igen:--Sakta ner ! Tilltalet var så tydligt, att jag omedelbart saktade ner och körde in mot kanten. Precis när jag gjorde det och befinner mig inne i kurvan, så kommer en långtradare mot mig i full fart. Den mötande långtradaren genade rakt genom  S-kurvan,

och jag undgick precis att krocka ! Hade jag kört som jag hade tänkt från början, hade det blivit en frontalkrock.

Med en enorm känsla av tacksamhet, tackade jag Gud för beskydd innan jag fortsatte köra hemåt igen.


Min man Harry, var med om en liknande händelse, när han en mörk höstkväll var på vär hem efter en veckas resande jobb. Han hörde en röst ifrån baksätet, som sa med lungn men tydlig röst, BROMSA! Och det gjorde

han direkt, och det var tur det annars hade han  krockat med en älg som i samma ögonblick sprang upp på vägen framför bilen. Några älghår i backspegel visade hur nära det var.

Ja, nog är det underbart att få vara under Guds beskydd på livsvägen.


Tack för i dag, nästa vecka så är det ju första advent, så då är ju temat givet. Välkommen åter då häsar Sonja !



Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards