Direktlänk till inlägg 25 december 2010

Förkylningstider

Av Sonja - 25 december 2010 16:06

Kära vänner hoppas ni haft en trevlig jul, och inte behövt åka på någon julinfluensa, det är just det ämnet jag tänker skriva om, som ni ser av rubriken. Jag har nämligen skrivit om julförkylningar sedan 1988, men jag har

inte tänkt ta med alla för då tror jag ingen orkar läsa dom, men det var med andledning av Världscup tävlingarna

i Östersund nyss som jag börja tänka på att ta med lite om Julförkylningar. Få se hur länge ni hänger med, de mest

aktuella kommer förstås på slutet.


"Julflunsor"

Nu står Jul vid snöig port, medel Svensson fryser,

hit med nästukar men fort, han snuvar och han nyser.

Den objudna gästen runt nu går, in i hus och koja

och på knä han folket får , barnen slutar stoja.

Han har med sig en kusin, som tar plats i magen

trots att julmaten är fin, så vill ingen ha den.


Så har det varit år för år, det namn som jag i minnet får

är "Sichuan" och "Honkong", som kom hit från Kina.

Det blev slut på Julesång, för barnen bara grina.

Så kom "Asiaten" den fick nästan alla,

"Taiwan" är namnet nästa gång, eller om det var tväri om

som fick allt folk att falla?


När nu "Svininfluensan" nalkas, på nytt detta år

vi redan i förväg, ett stick i armen får,

den även  mot nya "Honkongen" hjälper,

Så inte den Svenska folket själper.

Men så kommer en sjukdom, man inte förutsett ?

Till och med i Östersund, har någon sett så lett !!


Där började några utav skidskyttelagen,

bli svaga i benen och  knäppa i magen.

Vad var det för sjuka, var kommmer den ifrån?

Kanske gick man över vattnet och leta efter ån.

Men det visade sej, efter bara några dar´

att det var Storsjöns vatten, som själva "boven" var.


Cryptosporidium, hette den tarmparasiten,

och varför just då bröt den ut, den här "skiten"

Nu måste dom alla sitt vatten koka,

till mat å till dryck och till dusch allihopa.

Men nu har vi klarat av ännu en pers,

undrar vilken sjuka det blir i nästa vers.


Nu julen har gått, för detta år

och ett Nytt År, för dörren står.

Snart nalkas bättre och friskare tider,

snön smälter bort, och mot våren vi skrider.

Ett Gott Nytt År, vill jag önsk er alla !! 

Sonja.







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards