Alla inlägg den 20 mars 2010

Av Sonja - 20 mars 2010 10:12

Välkommen i dag, när det i almanackan står vårdagjämning, när man tittar ut

genom fönstret och ser meterhöga snödrivor lysa i solen så ser det verkligen inte vårlikt  ut, men efter dag och datum, så skall våren vara här nu, även om den hos oss verkar vara långt borta, ja solen lyser ju och ger i allafall ljus och liv. Nästa

söndag är det dags att ställa om klockorna till sommartid så vi är i alla fall på väg.

Och i morgon är det Marie bebådelse dag, då ängeln Gabriel kom till Maria och sa

att hon skulle bli havande och föda Guds son, genom den Helige Andes kraft.

Nog kan man förstå att det är många icke troende, som tänker att detta bara är nonsens, men som kristen vet man ju att ingenting är omöjligt för Gud. Han ville

inte att hans son skulle födas genom någon mans vilja står det i bibeln, och Maria

hade aldrig haft någon man så hon var jungfru som det brukar kallas att vara o-

skuld. Hon litade på Gud och sade låt det ske, som Du har sagt.  Och i morgon

på Marie bebådelsedag, är det ju också den så kallade våffeldagen, varför det har

blivit så vet jag inte. Är det någon av er som vet, så skriv och berätta.

Nu ett par dikter om Bebådelsen, den första är från det lilla häftet som heter Böner i fastan.


            ATT SÄGA JA

Livets Gud, du fick ett ja från Maria,

ett ja till din vilja, att bli bärare av

ditt liv i sig.

Få mej också att säga ja, när du kallar,

när din närvaro behöver mig.

Min röst, min hand, mitt hjärta.

Få mej att säga ja, trots rädslans nej,

trots bekvämlighetens nej,

trots fördomarnas nej.

Få mej att säga ja, fast så mycket i mej

vill säga nej.

Få mej att säga ja, ja, ja,

för min egen skull,

för den utsatta världens skull.

Amen.


BEBÅDELSEDAG

Maria, Maria Jesu moder

så ung, med så lydig ändå,

Maria, Maria hur stort och hur svårt

att den uppgift du fick, rätt förstå.


Maria, Maria både glädje och smärta

låg i ängeln Gabriels bud,

Maria, Maria du tvekade ej

du svarade blott, ske din vilja Gud


Maria, Maria med vördnad och glädje

och tacksamhet, vi på dej ser.

Maria, Maria välsignad är du

vars själ funnit nåd inför Gud.


Maria Maria så ung men dock

så stark men ödmjuk ändå,

När du hörde Guds heliga önskan

då svarade du, ske mig så.


O, att vi kunde av jungfru Maria

lära oss något i da,

När Herren till tjänst någon kallar

vi villigt och glatt svarar ja !


Slut för i dag, jag önskar er alla en trevlig våffeldag, och gärna ett besök i någon kyrka, som kan förgylla dagen lite extra. Till veckan fortsätter jag med dikter om den stundande påsken. välkommen då önskar Sonja.










Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards