Alla inlägg den 3 juli 2010

Av Sonja - 3 juli 2010 09:26

Å vilken underbar morgon, nästan 18 grader varmt kl. 9 på morgonen. Härligt !!

Välkommen ni som tittar in på min blogg, det torde väl inte vara tidigt så här på

morgonen förstår jag, men jag vill ju gärna ha skrivit litegrann först.

Som ni ser på rubriken har jag återgått till temat Förundran som jag hade för ett

tag sedan, det är ju Stefan Edmans fantastiska bok som jag tar lite tankar ifrån,

i dag skriver jag från det stycket som heter -- där börjar det !


        Hur stilla sittande vi än kan känna oss därhemma när vi sitter i tv-soffan är

vi ständigt på resa-med en hastighet av 30 km. i sekunden !

Jag tänker förstås på färden runt Solen med rymdfärgan Tellus. Eller Moder Jord för att använda den helige Franciskus mera ömsinta uttryck. I själva verket har det pågått i fyra tusen fem hundra miljoner år, långt innan vi själva fanns till.

Våra med resinärer är minst två miljoner andra arter; örter, träd,insekter, fiskar

fåglar. Min komentar, Jag tror att det får räcka med den svindlande tanken här.

        Ta upp en näve mull ur din rabatt. I en handflata ryms nästan lika många

levande organismer som det finns människor på jorden. Nyttiga bakterier, som fixerar kväve och driver runt näringsämnen i sinnrika kretslopp. Det är dessa osynliga som tillverkar jorden vi odlar vår mat i. Våra liv börjar hos dem nere i

markens mörka katakomber.

         Drick ett glas vatten. Forskarnas mest fantasieggande teori är att varje

droppe -- i hav och sjöar, i saliven på tungan, o ditt blod och alla dina 60 biljoner

celler har sitt ursprung i iskristaller i en dåtida Hale Bopp, en svärm kometer som smälte och uppfyllde Jorden när den kolliderade med vår unga planet.

         Vattenmolekylen, H2 O, har en sagolikt vacker arkitektur, med sin 104 gra-

ders vinkel mellan syret och de två väteatomerna. Allt liv, du och jag, står och faller med denna "heliga geometri".

         Nu tror jag att ni fått nog, att tänka på och förundras över för i dag, för-

fattaren skriver också att förutom naturvetenskap, kan även konst och musik

och även poesin hjälpa oss att förstärka den.. Smaka på de här raderna av

amerikanen Walt Whitman:

          Jag tror att ett grästrå är ingenting mindre än

          stjärnornas dagsverke

          och att lika fulländade är ett sandkorn, en myra

          och gärdsmygens ägg

          att lövgrodan är ett mästerverk för den högste

          att björnbärsrankan skulle pryda i himelens förmak

          att den minsta led i min hand kommer alla maskiner

          på skam

          att kon som idisslar gräset med nedböjt huvud är

          skönare än någon staty

          och en mus ett mirakel, stort nog att omvända

          sextrillioner tvivlare.


Vi behöver skyndsamt återerövra en stark FÖRUNDRANSKULTUR. Som stärker lus-

ten till livet. Och ger oss en etisk grund för att förnya oss själva och samhället.

          Gå nu ut och förundras över skapelsen och njut av den sköna sommaren.

Tack för i dag och välkommen åter att förundras lite till, ha det så gott.  Sonja.

      

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards