Alla inlägg den 10 juli 2010

Av Sonja - 10 juli 2010 09:29

Välkommen i denna vackra juli morgon,  som ni ser vill jag fortsätta lite till på temat Förundran; Stefan Edman har skrivit ett bibelord och några tankar om-

kring detta för varje sommarmånad, som jag i dag vill dela med er. Jag börjar

med Juni även om den månaden redan har gått så vill jag ta den med eftersom

den s.a.s.börjar från början, det är ett citat från Psaltaren 139: 16-17 som lyder


Du såg mej innan jag föddes, i din bok

var de redan skrivna, de dagar som hade

formats innan någon av dem hade grytt.

Dina tankar, o Gud är för höga för mej,

väldig är deras mångfalld.


(sedan fortsätter författaren med sina tankar)

Hur kan en skir doftande nyponros bli till - av

biljoner atomer från mark, luft och vatten ?
Hur kan blåklockor växa fram ur skrynkliga frön?

Och skönsjungande lövsångare ur spermier och ägg?

Under försommaren är hela naturen en enda stor

myllrande barnkammare. I varje tuva i havsvikar

och träd firar kärleken triumfer. Liv vill liv !

Själva är vi också en del av denna skapelseordning.

Storögda strövar vi runt, fyllda av förundran

inför den Högste.


(så till texten för Juli som han kallar Tilliten)


Bibeltexten kommer nu ifrån Matteusevang. 6:26

Se på himmelens fåglar, de sår inte,

skördar inte och samlar inte i lador,

men er himmelske fader föder dem.

Är inte ni värda mycket mera än de?

(Mitt tillägg, det är Jesus som säger detta)


Så till Edmans tankar...

Almanackan och mobiltelefonen - glömm dem.

Göm dem! Klä av dig rollerna,

sjunk ner i hängmattan. Eller på ängen

med näsan i klöverns honungssöta blommor.

Ge benen och hjärnan semester.

Ge själen tid att hinna ifatt kroppen.

Lyssna till Guds hjärtslag i skapelsen.

Öva dej i bekymmerslöshet; bekymmren

kommer tids nog. Öva dej i tillit till

Honom som upprätthåller världen...


Nu vill jag sluta med en av mina sommardikter som jag tycker kan passar...


GUDS ANDE

Nu fyller skaparens ande jorden,

visar i sin skönhet

Guds kärleks rikedom.

Du som ögon fått att se,

se, Guds sköna skapelse.


Nu fyller Guds ande

luften med sång,

floder med klingande jubel

som du kan höra,

med ditt öra.

Lyssna, njut och se

människa sjung me´


Nu fyller Guds ande

luften med dofter,

dofter av tusende slag

skapelsen bjuder,

en sommardag.

Njut då, 

med alla sinnen du fått

böj ditt huvud

och tacka blott.


Men vet, att allt detta

vackra vi ser,

är blott en skugga

som Herren oss ger.

Av vad vi ska få se 

den gången,

då vi gått dit bortom

skuggorna och sången.


Tack för i dag, hoppas att ni tar till Er lite av Stefan Edmans förslag att gå ut och njuta av Guds skapelse i denna underbara sommartid. Jag kanske kommer tillba-

ka på sensommaren också med lite mer av hans texter. Men till veckan tänker jag

berätta om ett par semester dagar som vi var i Pajala med omnejd och fick njuta

av dess fantastiska natur. Eller kanske blir det först att berätta om besök som vi får till veckan av barnbarn och barnbarnsbarn, härliga och efterlängtade besökare

jag önskar er allt gott till dess vi ses, Sonja.






Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards