Direktlänk till inlägg 26 mars 2011

I vår tid

Av Sonja - 26 mars 2011 09:29

Godmorgon, rubriken i dag kan ju vara dubbelbottnad, upptäcker jag nu sedan jag

börjat skriva, det kan ju betyda att vi går emot våren efter denna långa snörika vinter. Men det kan ju också betyda i den tid vi lever nu, tillsammans i världen

och allt som händer där. Jag var inbjuden till en kyrka för nån vecka sedan, där var det först lunch servering, och någon började klaga på den långa vintern och att vi bodde på alldeles fel ställe som hade så kort sommar. Då sa en annan dam,

ja nog har vi långa vintrar och snö och kallt, men tänk ändå vad vi har det bra som bor i Sverige, både matrielt och vädermässigt. Och vi alla måste ju ge henne rätt.

Då hade den stora jordbävningen och sunami-olyckan just drabbat Japan, vilket också sedan ledde till den svåra kärnkrafts katastrofen, som ju pågår än och som

vi väl aldrig kommer att veta vidden av. Dess efterverkningar kommer väl aldrig att riktigt försvinna. Kärnkrafts avfallet här i sverige beräknas ju behöva förvaras djupv nere i urberget, väl inlkaplats i koppar och betong, i hundra tusen år. Hur

nu det skall gå till ?  Man fattar inte hur vettiga människor överhuvud taget kan

fundera på att bygga något så riskfyllt. Nu säger man ju i våra trakter är det ju

inte lika instabil grund att bygga på. Men det kan ju hända andra olyckor, som

bränder, flygkrach, krigsanfall m. m. s. Man kan ju hoppas att "bestämmarna" blir försiktigare i fortsättningen. 

Sen är det ju på flera andra ställen det också varit jordbävningar sista veckorna.

Och sen alla dessa inbördeskrig som pågår i flera länder, för att människorna för-

söker få frihet från grymma diktatorer och längtar efter demokrati och rättvisa.

      När Jesus gick här på jorden, undervisade han sina lärjungar om att jorden

skulle gå under en gång, det var i  den yttersta tiden, då frågade lärjungarna vad som då skulle hända, då sa Jesus att jorden skulle bete sig som en kvinna i föds-

lovåndor, den skulle häva sig upp och ner som i smärta, och människorna skall stå rådlösa vid havets och vågornas brus. Och Jesus sa att vi som hade hört hans ord

skulle se på tecknen, och vända sig i tro till honom och förstå att tiden är kort.


Jag har skrivit en dikt om detta för några år sedan, som lyder så här...


I VÅR TID

Nu rasar murar, nu öppnas dörrar

och världens härskare får gå.

Och vid havets och vågornas brus,

syns människorna rådlösa stå.

I Herrens ord, där kan man se

i ändens tid skall det vara så.

Då har Gud öppnat stängda vägar,

så judarna har fått komma hem.

I deras hjärtan brann en längtan,

till Israels Jerusalem.

Ty därifrån har kristus kommit,

Guds eget folk, som vilsna gått

som ordet säger, i ändens tid

har de nu landet återfått.

Om landet skulle vara strid

och onskan råda i denna tid.

Se dessa tecken, Jesus sa

då nalkas er förlossnings da. 

Han kommer till vår frälsning sänd,

o, kristenhet, håll lampan tänd !!


Detta kanske känns som ett tungt och svårt inlägg, och jag funderade mycket på

att skriva om något helt annat, med då kände jag också att det var ju så aktu-

ellt just nu och eftersom jag hade den här dikten sen förut så tyckte jag att det

kändes lite fegt att inte ta upp detta. Ock vi som är kristna förstår ju att tiden

för Jesu återkomst börjar närma sig, då han skall hämta de "sina". Om du som

inte är kristen läser detta och börjar förstå att det bibeln säger är sant eftersom

det som står där går i uppfyllelse mer och mer. Om du skall bli räddad för evig-

heten, behöver du bara med ärligt hjärta be att Jesus skall komma in i ditt hjärta och direkt kommer du att uppleva en underbar förändring, och frid. Det är det bästa du kan göra i ditt liv.  Guds välsignelse vill jag nu önska er alla.  Sonja




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards