Direktlänk till inlägg 12 april 2011

Påsktankar

Av Sonja - 12 april 2011 14:04

Hej alla glada som tittat in på min blogg denna vecka, kanske har ni till och med saknat mej, jag har varit bortrest

några dagar, och då blev det inget bloggande som ni som kollat har märkt. Men bättre sent än aldrig hoppas jag på

att ni tänker. Ja nu är det som sagt snart påsk, och nästa vecka är det ju den så kallade stilla veckan då vi får följa Jesu lidande och höra om hans uppståndelse, en härlig tid både i kyrkohistorien och i naturen som håller också den på att uppstå då nytt. På min resa fick jag se en hel del vårblommor, men Påskliljor finns ju också att köpa här nu,

köpte för ett par veckor sedan 60 st. för bara 20 kr. Jag kom till kassan med en bukett och en tjuga, och fick veta att jag fick två buketter till för det priset. Jag fick ju en underbar påsklilje bukett, men kände mig nästan stött å Påskliljornas vägnar. Och kunde inte låta bli och skriva en Påskliljedikt till skaparens och skapelsens ära. Se här...


PÅSKLILJORNA

Som i jubelsång

lyfter Påskliljorna sina huvuden mot skyn,

till skaparens ära.

Som i tacksägelse

för livet som överlever döden.

För pånytt- födelsens

fantastiska under i vårtid.

Lyser likt solen

i sitt uppståndelse ljus.

En ljudlös lovsång

men fullt hörbar, inför våra ögon.

Disignad av en mästare.


Vårtecknen i naturen i övrigt, här uppe i norr är väl inte så många, men Tofsvipan har kommit och här nere på älven

smälter isen så att vattnet porlar, men metervis av is finns nog ändå där under, men vi vet ju att det brukar gå fort

när våren sätter igång på alvar här uppe, då brukar man varje gång bli överrumplad av värmen.


Fast ännu tvekar våren i morgonkylan,

men flyttfågetsträcken börjar

måla sina plogar i skyn,

i full visshet.

Man bevingade jubelkörer,

fyller tomrummet i morgonljuset.

Tänder en längtans brand i hjärtats

vindpinade hus.


Jag gläder mig som ett barn över allt påskpynt som nu finns i affärerna, kycklingar, vackra fjädrar och påskägg i

olika storlekar och färger, ock allt möjligt härligt i godisväg. Men det finns ett problem, mina barnbarn är föräldrar

själva nu för tiden, och dom här barnbarnsbarnen får inte, eller kan inte än, äta någe godis, så det får bli något

annat i ägget, vad det nu kan bli ?  Själv får jag också vara försiktig med sötsaker, för risken att få diabetes. Men

man får vara glad att vi har råd och möjligheter att kunna köpa något annat än det som  bara hör till livets nödtorft.

        Apropå det såg ni i Norran  "PÅSKTRÄDET" en familj i Tyskland, hade dekorerat ett stort träd med 9 800 påsk-

ägg varje år sen 40 år tillbaka. Dom behövde nog inte så många ägg i början,för trädet har förståss växt en hel del

sen dom började. Detta kan man väl kalla äggfrossa. Har ni förresten tänkt på varför ägg och kycklingar har blivit synboler för påsken ?  Nu finns det ju varma hönsgårdar och äggkläcknings maskiner, men innan det fans sådana finesser var det för hönorna som för vanliga fåglar att dom lade sina ägg, när det började vara varmt ute, och så

slutade när det blev för kyligt för kycklingarna att vara ute.


Man kan ju skicka en höna eller get till någon fattig kvinna, och ge det som påskgåva till "stora barn". Det fick jag

i julas, i ett paket med en plast get i, och tyckte det var väldigt rolig att se att mina barnbarn tänkte så långt.


Tack för i dag, hoppas ni orkar läsa mitt uppdämda skrivbehov, och fått något utbyte av det, vi hörs till veckan då

blir det nog bara Påskdikter. Allt gott till dess önskar jag er, Sonja

.

P.S Gå gärna till någon kyrka så ni får uppleva Påskbudskapet i dess fulla kraft,  välkommen till Missionskyrkan,

den Rosa kyrkan nedanför Max-grillen, där skall jag vara mötesledare. D.S


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards