Direktlänk till inlägg 21 maj 2011

forts. Fösundran

Av Sonja - 21 maj 2011 10:06

Välkommen till en stunds tankar, både mina egna och Stefan Edmans han som har

skrivit denna fantastiska bok som heter Förundran. Jag hade ju tänkt skriva om en

handfull jord och beskriva allt vad det kan innehålla enligt Edman, men jag väntar med det till en annan gång. För i går kväll satt jag i vårt vardagsrum och tittade ut över älvens spegelblanka vatten, och vill nu dela några bilder från detta.

Älven ser så oskyldigt blå och förädiskt vacker ut på ytan, flyter på som om ingenting hänt, men fortfarande gömmer sig sjukdomsparasiten Cruptosporadium

i dess vatten och dess 700 mils alla vattenledningar måste rengöras innan det är

ofarligt att dricka igen, och i går sa dom på Tv. att det kunde ta några månader.

Så det är tur för oss att vi kan hämta vatten där det finns frisktvatten att få.

         Men det var egentligen en annan sak jag ville berätta om, som jag såg där i

vatten spegeln i afton, ja det är inte första gången jag sett detta, det händer ganska ofta när älven ligger så blank som den gör just nu, men jag tror inte att

jag berättat det för er tidigare ?  Ni får rätta mig om jag har fel.

          Jo, husen här mittemot på andra sidan stranden, dom står på taken just nu

i älvsfårans aftonstilla vatten, ser ut att njuta av badet, och låter sig grundligt få

rentvås i alla vinklar och vrår, i varje fönster smyg och dörrpost, ja hela taket låter sig skjöljas och skrubbas oavbrutet i det säkerrt iskalla vattnet. Finner sig tåligt i kvälls badet, har liksom inget annat val, än att invänta kvällningen, som

tar sin tid så här i den ljusa norrlands våren.

          Annat är det när t. ex. när novämberkvällen sköter om tvagningen, säkert

ännu kallare, även om aftonsolens grönrosa ljus, har tänt lampan som nu lyser upp skymmningen, bakom svarta avlövade träd, som snart vänder ryggen åt ljuset.

och dagen drar ner sin nattsvarta rullgardin, och befriar husen. Vänder silluetten

rätt igen.

          Men för att återgå till i går, så befriades husen helt plötsligt inför mina

ögon det började storma våldsamt, älven blev som en kokande gryta av brun-rött

våldsamt skummande vatten, vinden röt och vågorna brusade våldsamt, och hus-

silluetterna och träd bilderna som nyss speglats i vattnet försvann i ett nu och

återkomm inte på hela kvällen, älven återtog aldrig lugnet. Men i dag flyter älven åter stilla ovh lungt, men först mot kvällningen börjar man se husen stå på taken

i vattnet igen.

           Så vill jag till sist återgå till en text av stefan Edman igen, som handlar om vatten, han skriver Drick ett glas vatten. Forskarnas mest fantasieggande teori är

att varje droppe - i hav och sjöar, i saliven på tungan, i ditt blod och i alla dina

60 biljoner celler - har sitt ursprung i iskristaller i en dåtida "Hale Bopp"  en svärm

av kometer som smälte och uppfyllde, Jorden när den kolliderand med vår unga planet.

Vattenmolekylen H,2 O, ( jag har ingen liten tvåa som det ju borde ha stått efter H-et här, men jag hoppas ni förstår ändå) vattenmolekylen, har en sagolikt vacker arkitektur, med sin 104 graders vinkel mellan syret och de två väteatomerna.

Allt liv, du och jag, står och faller med denna "heliga Geometri"

          Ja, vad kan man annat säga efter detta, annat än att Guds skapelse är fantastisk !!

          Jag vill bara tillägga att vårt ena barnbarn, var här i fjol sommar och han fotograferade när husen stod på taken i vattnet, jag skall fråga honom om han kan lägga in den bilden på min blogg, så ni kan få se bilden.  Hej då från Sonja.
















som

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards