Direktlänk till inlägg 28 maj 2011

forts. Förundran

Av Sonja - 28 maj 2011 09:12

Ja så träffs vi till ännu en lördags morgon, i förundran inför Guds sköna fantastiska skapelse, i dag tänkie jag berätta om vad en näve mull kan inehålla, ja det är inte jag som vet allt detta utan jag fortsätter att använda mig av författaren Stefan Edmans enorma kunskaper. Eftersom det är vår och många i våra trakter just nu håller på med vårbruket bl. a. min man, så tycker jag det passa bra. Vad kan en näve jord innehålla?  Så här skriver Edman. I en handflata ryms nästan likamånga levande organismer som det finns människor på jorden. Kan det vara sant undrar jag det är ju bara jord ? Där finns bakterier, som fixerar kväve och driver runt näringsämneni ett sinnrikt kretslopp. Det är dessa osynliga som tillverkar jorden vi odlar i och får vår mat igenom, så också vår köpta mat.

Våra liv börjar hos dem därnere i  markens mörka katakomber, där fröerna sätts och kommer upp i den skapelse Gud tänkt för var och en av dom. Än är det under- bara blommor i olika vackra färger och former, eller olika grönsaker och rotfrukter, beroende på vad vi väljer att sätta. Vi sår men Gud ger växten.  Och så här på våren fylls ju markerna av tusentals olika växter stora eller små utan att vi gjort

någåt annat än kanske väntat och glatt oss över deras återkomst, liksom träden som nyss var svarta och kala men nu står där så skirt gröna i sina olika blad formationer. Ja vi lever i en underbar årstid just nu, det gäller bara att ta vara på den och vara ute i Gude fria natur så mycket som möjligt. Min man gläder sig just

nu över regnet som kommer nu, han säger att det behövs för växten. men det gör

ju solskenet ochså. Jag längtar nu efter sol och värme, men maj ska ju vara kall,

för att fylla bondens lador all. Men snart är ju sköna Juni här, och då hoppas jag att det skall bli sol och värme, som i den dikt som jag nu får lust att sluta med.


EFTER REGN

Som solsken efter regn är den omsorg Gud,

din värme läker såren på själens ömma hud.

Nu efter gråa dagar vi längtar sol igen,

tack vare gråa dagar vi märker skillnaden.

Tack,för att du åter ljus till själen skänkt tänkt,

tack, för hoppets tankar som på nytt jag tänkt.

Som solsken efter regn känns luften klar och ren.

av din kärleks skugga ger solen återsken.

Din kärlek öppnade min blick,

en skymt av livets ljus jag fick.

När tankarna blir stela och själen torr av törst,

du ger oss livets vatten och skänker hjärtat tröst.

Du sänder skurar utav nåd som tvättar själens öppna sår.

Allt liv behöver värme allt liv behöver regn,

i trygghet kan vi lämna allt i vår faders hägn...


Tack för i dag och välkommen med mej på en ny förundrans resa nästa vecka,

allt gott önskar jag er till dess. Hälsningar Sonja.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards