Alla inlägg den 3 december 2011

Av Sonja - 3 december 2011 09:57

Välkommen denna vackra morgon första veckan i december, med klar och ljusblå himmel och inte ett moln så långt som jag kan se. Men det är ganska kallt så vintern börjar göra sig påminnd, och jag tror att både marken och dom kala björkarna börjar längta efter snö. Ja nog önskar man ju lite vitt på marken för att få rätta julstämmningen men det är ju några veckor kvar dit än, så nu håller vi oss till advent ett tag till. Min första dikt för i dag heter som följer,


MÖRKER --- LJUS

Mörkret står tätt, om kvällen kring husen

men i adventsstaken, där brinner ljusen.

Barnens ögon, speglar lågans glans

glittrar som inga, bekymmer fanns.

Varmt är i stugan,men utanför kallt.

Tack Herre att Du finns över allt.


Tack att Du finns, där utanför

där många vilsna, sin vandring gör.

Söker och söker, men vet inte vem.

Tack Jesus,att du hittar vägen till dem.

Tänd deras ögon, mörka och tomma,

tack att dom får, till Din värme komma.


STJÄRNEBLOSS

Vi tänder våra ljus i advent,

till minne av barnet, som Gud oss sänt.

Vi tänder på nytt, varje år våra bloss,

för honom som föddes, levde och dog för oss.

Till minne av honom som är livets ljus,

och vill bo i våra hjärtans hus.

Hans ljus skall lysa genom oss,

vi får vara hans stjärnebloss.

Som lyser upp världen,

för någon som behöver på färden.


ADVENTSSTJÄRNAN

Jag minns min barndoms

första "adventsstjärnejul".

Vi fick den i ett paket ,

fyra veckor före jul.

En illröd pappersstjärna

var det som vi fick,

med glödlampa och sladd

som till kontakten gick.

Aldrig vi nånsin hade sett

en sådan sak förut,

VI hängde den i fönstret

och sedan gick vi ut.

Vi tittade och gladdes

att våra grannar skulle se,

stjärnan i vårt fönster

så röd och lysande.

Och dom allra flesta

dom stanna litegrann,

och tittade på stjärnan

som röd i fönstret brann.

Innomhus låg rummet

i ett rosafärgat ljus,

nu hade riktig julstämmning

vi fått i vårat hus.


Ja detta var några olika vinklingar på temat advent, nästa lördag är det ju dags för Luciafirande, så då blir det ett

par olika Lucia dikter, en med gammal lite ålderdomlig text, som ifrågasattes av barnen redan på "min" tid, men som

förekommer fortfarande ibland, den andra handlar om Lucia på dagis som förståss är helt annorlunda. Välkommen då

önskar jag! Sonja.










Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards