Alla inlägg den 10 december 2011

Av Sonja - 10 december 2011 09:37

Välkommen kära vänner, ja plötsligt fick vi vinter efter den långa ovanligt varma hösten. Det var ju på måndag afton

dom första snöflingorna började falla, och det gjorde mej glad, vi skulle ha Gideoniternas julfest på kvällen, och det

var på något vis svårt att få den rätta stämmningen när man såg ut i den grå-mulna naturen utanför fönstret, men

så plötsligt såg jag några flingor i skyn och ryckte till mig en tidning jag hade i närheten, för att snabbt skriva ner en "dikt snutt" som kom i mitt huvud, det gäller att smida medan hjärnet är varmt, så också i det här fallet, jag skrev..


ADVENT

Nu får vi börja sopa utanför vår dörr,

nu faller vita flingors snö,

som vi ej längtat förr.

Men för att rätt julstämmning få,

behövs det lite snö ändå.

Precis till Gideonitfesten kom den,

medan andra adventsljusen lyser än.



Men nu skulle jag ju ha Luciatema jag börjar med en gammal Luciasång som trots den gammeldags texten håller än?

Jag hörde den sjungas förra året. Jag vill berätta om hur det kan kännas som ledare, att stå inför barnen som snart

skall inför publiken.


 

FÖRE LUCIATÅGET

Det hörs ett sorl av röster, utifrån stora salen.

Här bakom övas sånger, och här förbättras talen.

Men snart skall lampan släckas, och tyst bli i salongen,

när ljusets brud med tärnor, skall vandra utför gången.

Men än så övar någon sig på Luciasången,

jag tror att jag blir tokig, det är för femtielfte gången.

    

      Natten går tunga fjät, vad betyder fjät ?

      Runt gård och stuva, ska det heta stuva??

      Ja, för det ska rimma på ruva,

      Kring jord som soln´förlät,

      soln´kan man väl inte sjunga?

      Heter det nu förlät, eller ska de vara förgät?

      Skuggorna ruva, ruva!??  Det hörs ju inte klokt !


Hyss, nu är det snart dags, ställ upp er nu på led.

Är ni inte klara strax?  Nej, kronan är på sned !

Nån trampar mej på tårna! Ja, Anna knuffa mej!

Stå inte så där nära, jag kan ju bränna dej !

Säj, ska det heta stuva, finns ingen här som vet?

Usch, vad jag börjar gruva, känn här vad jag är het.

Jag tror då minnst jag svimmar, om längre jag får stå.

Fy, vad ni alla stimmar, ställ upp er två och två.


Men nu öppnas dörren,  Luciatåget går...

så vacker är Lucia, med långt och rågblont hår.

Och ingen bland publiken, kan ana spänningen,

i varje tärnehjärta, bak Lucia klänningen.

När stilla dom framskrider, till samma gamla sång,

som mamma sjöng, när hon också tärna var en gång.

Natten går tunga fjät, runt gård och stuva,

och sist i tåget skymtar man, en tomtes röda luva.


Jag har en Luciaberättelse till om ni orkar, annars får ni väl gå in nån dag senare och läsa den om ni vill.

Den heter...


LUCIAMORGON PÅ DAGIS

Trötta föräldrar med barn och ljus, kommer till dagis, ett julpyntat hus.

Spända av förväntan är både barn och dom, som snart till jobbet skall vända om.

I rummet intill, där byts det och knyts, där krånglas med batterier, och svårtända ljus.

Nu måste vi börja, dom har inte tid att vänta, men du har ju inget glitter i håret jänta !

Men nu så öppnas dörren, Lussitåget går...  Nu kommer någon här, jag vet nog vem det är,

Sankta Lucia, Sankta Lucia...

Lucian som i tåget går, är inte en men fem, och tre stycken är pojkar utav dem.

Det är ju fint med jämnställdhet, det vet ju alla barn. Och det är ingen skillnad på Luciadan.

Och barnens ögon strålar, dom sjunger ut sin sång, inte fullt så välstämt, men julen är på gång.

Men Kalle får bekymmer, hans krona åker ner, den sätter sig på näsan så Kalle inget ser.

Men fröken går så tyst hon kan, och drar den bakåt litegrann.

Dom sjunger Goder afton, så här på morgonen, men det är en visa som ju känns igen.

Så börjar Lisa gråta, för ljuset lyser ej, hon springer till sin mamma, snyftar, kan du hjälpa mej?

De minsta barnen går nu glada sjungande i ring, Hej tomtegubbar ljuder sången, med glada skratt och spring.

Då tar fröken fram gitarren, ett nytt accord hon slår, och genast efter henne Luciabarnen går,

fast ledet ej är lika fint, som nyss när in dom gick, så är dom lika nöjda, det syns på deras blick.

Att Luciakronan lutar, det gör nu ingenting, och man bränner sej ju inte på, ljus med batterin.

Och glada röster sjunger, om ljus och vintertid, och ändå trots allt stojet kan man ana julefrid.


Tack för i dag, välkommen nästa lördag då det börjar bli dags för jultema.  Allt gott önskar jag er, Sonja









Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards