Alla inlägg den 31 december 2011

Av Sonja - 31 december 2011 09:20

En riktigt god och skön morgon önskat jag er alla så här på detta års sista dag. Tänk vad tiden rinner iväg, det känns som om det går fortare ju äldre man blir. Här i våra trakter ser det helt vitt ut genom fönstret, snön ligger heltäckande över marken, hustaken är vita och alla träd är klädda av rimfrost, ja även himmelen lyser gråvit, men det är vackert bara det ljusnar lite mera, så är julbilden perfekt. Och det är ju roligt också med en vacker Nyårsaftons-dag.

Jag ska börja med att skriva en Nyårs dikt som jag inte gjort själv, utan den står i en liten bok som heter "Alltid älskad" från ett förlag som heter Argument, dom har många trevliga och också billiga småhäften ca.35 kr.med det temat. Finns där det säljs kristna böcker, kolla där får ni.se, Den dikt jag skall skriva heter förstås som följer...


                                                  
    


DET NYA ÅRET

Jag är det nya året.

Jag är en blank, oförstörd sida

i din Livets bok.

Jag är din nästa möjlighet i konsten att leva.


Jag är ditt tillfälle, att praktisera vad du har

lärt dig om livet under de senaste tolv månaderna.


Allt du sökte utan att finna finns dolt i mig,

och väntar på att du skall leta efter det

med större beslutsamhet.


Allt det du försöker göra utan att lyckas,

är mitt att ge dig när du har färre

motstridiga önskemål.


Allt du drömde om men inte vågade göra,

allt du hoppades på men inte nådde,

all tro du önskade att du hade

men inte riktigt kännde

--- allt detta slumrar lätt i mig och väntar

bara på att väckas av din vilja.


Jag är din chans att förnya ditt förbund med

Honom som säger:"Se, jag gör allting nytt"


Så en av mina Nyårs dikter, som jag faktiskt inte vet om jag haft med förr, men det står inga anteckningar om

det,  brukar annars skriva upp. Hoppas ni orkar höra den en gång till i så fall.


NYTT ÅR !


                                        NU


Vårt Nu ! Har två avgörande punkter, det förflutna och tiden som ligger framför,

det kan vi som kristna, lämna in under Guds förlåtande nåd.

Så får vi genom detta, på ett underbart sätt uppleva "Nuet"

och veta "NU" är den välsignade tiden, och Guds nåd är varje morgon ny,

Och vår framtid, lång eller kort...  får bärkraft och ljus,

av alla Guds goda löften till oss.  Då fylls vårt liv av glädje och fillförsikt,

till honom som har lovat gå med oss alla dagar, han går också med oss

över det nya och osedda årets tröskel, han som säger till oss som tror

"jag vill ge er en framtid och ett hopp".

Guds tid är NU och i det NU et får vi leva i glädje och full trygghet, i Guds faders hand.


Ett nytt år rullas ut som en oändlig matta inför oss, består av kommande dagar och nätter, fyllda av glädje och sorg, möda och fest, ja sånt är livet, sorgen och glädjen de vandrar tillsammans, står det i någon visa och det är så sant,

det mesta i livet är både ljust och mörkt men mycket kan bero på oss själva, så låt oss försöka göra livsvägen vi har fram- för oss så ljus och kärleksfull för varandra som möjligt, så när vi ser tillbaka kan vi känna en viss tillfredstallelse över att vi åtminstone försökte, och utan det hade säkert livets matta fått en mörkare nyans...


GOTT NYTT ÅR 2012 vill jag önska er alla, och välkommen tillbaka nästa år !    Kära hälsningar från mej, Sonja !




Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards