Alla inlägg den 11 juni 2011

Av Sonja - 11 juni 2011 08:54

Välkommen till en stund med mej i Hänryckningens tid, som pingsten brukar kallas

i Bibeln, det var ju då lärjungarna fick den Helige Ande, som eldslågor på sina huv

en som Jesus hade lovat dem innan sin himmelsfärd. Den Helige Ande kallas också

för hjälparen, som kan leda och varna i våra hjärtan när det behövs, och vi ber om hjälp. Den Helige Ande finns alltså kvar och kan leda oss som tror även nu.   Det är en fantastisk förmån.  Nu till min första dikt som dagen till ära heter...


GUDS ANDE

Nu fyller skaparens ande jorden

visar i sin skönhet,

Guds kärleks rikedom.

Du som ögon fått att se,

se här Guds sköna skapelse.


Nu fyller Guds Ande luften med sång

floder av klingande jubel som,

Du kan höra, med ditt öra.

Lyssna njut och se

människa sjung me !!


Nu fyller Guds Ande luften med dofter,

dofter av tusende slag

skapapelsen bjuder en sommardag.

Njut då, med alla sinnen du fått,

böj ditt huvud, och tacka blott.


Men vet att allt detta, vackra vi ser

är blott en skugga, som Herren oss ger.

Av vad vi skall få se den gången,

när vi gått bortom blommorna och sången.


LOVSÅNG

Dej vill jag lova, Du skapelsens Herre

för att Du gjort jorden så skön.

Dej vill jag lova, för blommande ängar

för doftande skogen så grön.


Dej vill jag lova, för livets vatten

Du kommer som ett stilla regn.

Dej vill jag lova, för Du håller världen

allt fort i din kärleks hägn.


Dej vill jag lova, liksom fågelsången

som strömmar mot sommarblå sky.

Dej vill jag lova, som kan lösa fången

och göra en människa ny.


Lovad, lovad vare Han

som led och dog för oss,

lovad han, som seger vann

och tog vår boja loss.


BÖNESUCK

Inte ens en vind, så svag så svag

som från en fladdrande fjäril,

en sommardag.

Behövs för att sända vår bön till Gud

han hör de svagaste böneljud.

En bedjande suck blott ifrån vår jord

sänder mot himmlen bevingade ord.

Bönens mål Guds kärlek var

i kärlek ger han och sitt svar...

Kan hända vi inte ens förstår

när vi bönesvaret får.

Men Gud har på sitt suveräna sätt,

kunnat vända allting rätt.


HELIGE ANDE

Helige Ande, Du måste oss gripa,

om vi skall begripa och kunna förstå.

Du Helige Ande, kan öppna vårt sinne,

så vi Guds väldiga storhet förstå.


Du Helige Ande, kan öppna de dörrar

som ingen har öppnat förut.

Du Helige Ande, kan fylla de kärill

som varit så ofyllt förut.


Du Helige Ande, Du kan göra under

som Jesus här gjorde en gång.

Du Helige Ande, kan fylla vår kyrka

med trosviss och jublande sång.


Helige Ande, o fyll mej, ja fyll mej

att jag kan ett redskap få bli.

Helige Ande, förvandla mitt hjärta

så ödmjuk, men stark jag kan bli.


Så önskar jag en riktigt en härlig Pingsthelg i den vackar sommarsolen, där vi nog

önskar att andens vind skall dra, både svalkande och välsignande över oss alla. Kära hälsningar från Sonja.







Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards