Alla inlägg den 25 juni 2011

Av Sonja - 25 juni 2011 09:22

Godmorgon efter en kort nattsömn, kan jag gissa eftersom det var Midsommar-

aton i går och dagen brukar ju räcka långt in på natten då, min man och jag kom hem när klockan var halv ett, efter att vi hade varit på två fantastiska konserter

först i Burträsk, där vår dotter Lena var solist i ett stort körverk av Haydn som

handlade om skapelsen och när Adam och Eva, fick komma in i paradiset, texten

var ju på tyska men körledaren berättade i förväg vad det handlade om. Som mor

sitter man ju med andan i halsen, trots att hon är vuxen och står stadigt på benen

och det behövdes i detta svåra mästerverk, med de högsta suprantoner klingande

som svalvingar mot kyrktaket en glad och stolt mamma kunde slappna av efter ett

bejublat framträdande. Och sen var det inte slut med det, utan klockan halv elva bar det iväg till traditionell  Midsommarnattskonsert i landskyrkan,  även där var det en ung kvinna, som hette Therese Tylin-Lindmark klädd i vit fotsid klänning med midsommarkrans i håret var hon vacker som en ängel, och hon sjöng också

som en sådan, så väl akkapella som till akompanjemang av Kirsten Jansen-Brodins

suveräna tvärflöjts spel, som till allkonstnären Stefan Normarks orgel, piano som

stora Kyrkorgelns fina följsamhet, till den underbara solistens toner som klingade

under kyrkovalven. Efter aftonbön och gemensam psalm, avslutades kvällen med

ett solo på  "I Denna ljuva sommartid"  i Anders Öhrwalls "musikdräkt" f.1932

Då bröt jublet lös !! Och det blev stående ovationer till glädje för de medverkan-

de, får man hoppas.  Kanske jag skall nämna att solisten Therese Tylin-Lindmark

härstammar här ifrån Skellefteå, jag träffade en släkting till henne som berättade

om detta.  Nu tackar jag för i dag, och återkommer kanske redan i morgon, för

några sommardikter och barndomms minnen, som jag egentligen tänkt skriva

om i dag, men så ville jag dela gårdagens begivenheter med er, hoppas ni fått ut något av detta som jag tyckte var så bra, jag kände mig verkligen fylld utav en

stor glädje när vi for hem i den ljusa midsommarnatten.  Vi ses hälsningar Sonja.




 




Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards