Alla inlägg den 5 maj 2012

Av Sonja - 5 maj 2012 09:55

Hej där i aprilvädret, trots att vi nu har övergått till månaden maj. Jag har skrivit i någon av mina Valborgs-

mässo dikter, att himlen fäller frusna tårar och det vad den verkligen gör i dag, det är regn och snö liksom på

samma gång. Och inte har vi då fått någon vårvärme här än, men snöslasket tar ändå kål på de sista snöfl -

äckarna här ute på tomten så det är ju inte så dumt. Vårblommor som krokus, pärlhyacinter och pingstliljor,

hukar nu under våta snöflingor.  Men våren är på väg, och jag tänkte börja berätta lite om en mycket säker

och hållbar årligen återkommande blomma, nämligen Majblomman. Jag blir så glad varje år barnen kommer

och vill sälja den, och man kan ju inte låtabli att beundra denna geniala idee´ som fru Beda Hallberg fick då

hennes dotter kom hem och hade köpt ett pappers märke i form av en sköld för sin tioöring som hon fått att

köpa godis för. Fru Hallberg var med i fattigvårds nämnden och visste att fanns många fattiga familjer vars

barn behövde hjälp både ekonomiskt och till sin hälsa. Hon fick inget stöd på något håll när hon berättade om

sina tankar. Då tog hon saken i egna händer detta var år 1907, första året kostade den 10 öre att köpa och

då såldes det hela 139 000 st. Då var syftet att hjälpa tuberkulos sjuka barn, att få behandling på sanatorium.

Och i maj 1907 hyllades Beda Hallberg initativ i Göteborgs handels sjöfarts tidning, som skrev den lilla blå Maj

blomman har vunnit seger, över allt ser man den på rockslag och kappor, alla kategorier av människor bär den.

Fru Hallberg blev nominerad till stadsfullmäktige, för sin som det stod praktiska blick och för sitt goda hjärta.

Då ska man tänka på att då hade inte kvinnorna fått rösträtt än. Det fick vi ju inte i Sverige förren 1921.

Nu finns denna lilla blomma till försäljning i stora delar av västvärden, och får bli till många barns räddning,

vid sjukdom och ekonomiska svårigheter.

Nu år 2012 kostade en majblomma tio kronor att köpa, och jag hörde på radion att den hade sålts för 52,5

miljoner kr här i Sverige. Nu används också pengarna till att hjälpa handikappade barn med redskap o. dy.l

Det går att söka bidrag från majblomme kommiten för barn som vill vara med på olika aktivitet och inte har

egna ekonomiska möjligheter.  "Alla skall vara med" heter slagordet. Idealet bland ideer, avslutas den artikel jag läste.

                                                


Till maj- aktiviteterna hör ju också detta, att gå i demonstrations tåg till första maj, eller att gå ut och titta

på. Jag vill skriva en dikt från mina barndomms minnen som handlar om just detta.  Jag satt på min pappa

axlar, för att jag skulle ha en fin utsikt, och så här minns jag att det kändes...


FÖRSTA MAJ

Förstamaj tåget gick

med vajande fanor,

i taktfast marsch

till musik.

Upp till kamp

emot kvalen,

sista striden det är...


Mina öron hörde,

mina ögon häpnade,

mitt hjärta svällde.

Jag var imponerad,

ja fascinerad !!

Då, mestämde jag mej

jag skulle bli,

förstamaj talare,

när jag blev stor !

Gå där närmast fanorna

och hålla tal

till allt folket...

Ack ja...


Så var det söndag och man skulle ju gå till söndagsskolan, tur att det inte var lika långt att gå som till skolan.


SÖNDAGSSKOLAN

Vi sjöng, ett litet fattigt barn,

och Lilla Sarta Sara,

och varje gång till Afrika

en slant vi skulle spara.

Och negerdockan bockade

så mycket och så glatt,

om hon fick en femöring

det var så konstigt att,

då bockade hon så mycke

så mycke som det gick,

Men bocka mycke mindre

om hon tio öre fick.

Hon kan ju inte räkna

var slutsatsen vi drog,

och efter denna upptäckt

fick fem öre vara nog.


Ja detta blev ju en salig blanning av både nutid och dåtid, snöglopp och majblomme tid, men jag hoppas att

ni har hängt med i svängarna, och vill komma tillbaka nästa vecka, då får vi se vad vädert och inspirationen

får mej att skriva om då. Välkommen åter så får ni se vad det blir då. Ha en skön helg, önskar Sonja !













Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards