Direktlänk till inlägg 19 januari 2013

BÖN

Av Sonja - 19 januari 2013 09:31

God morgon, och varmt välkommen till mej och min blogg, som nu har frångått jultemat eftersom det ju var 20 -

dag Knut föregående söndag, då jag berättade lite om hur det firades i våra trakter, i min barndom. I dag är ju

temat helt annorlunda, men något som också var vanligt i mitt barndomshem, vilket jag är mycket glad och tack-

sam för nu. Och jag har också fått många, många bönesvar genom livet. Men i dag har jag inte tänkt berätta om

det utan bara dela några tankar om bönen med er.  Så jag börjar med en dikt som helt enkelt bara heter...


 

BÖN

Denna underbara gåva,

denna fantastiska tillgång

utan en enda begränsning.

Tack Herre,

att du har givit oss bönen.

Att vi får komma till Dej

när allting känns svårt,

och be att Du bördorna tar.

Att få komma till Dej

och säga förlåt,

till Dej vår himmelske Far.

Att få be om beskydd

och om änglavakt,

tänk vilken gåva vi fått.

Att veta till Dej

får vi komma med allt,

både med stort och med smått.


Men han som vill söndra och bryta isär,

mina händer som knäppta är,

han viskar i örat när han går förbi

det där är ju löjligt, låt bli, låt bli !

Men i tro knäppta händer,

till Herren gör stark.

Där fick den onde ej vinna nån mark.

Nej, där fick han veta, vem starkare är.

Håll mina händer allt fort Herre kär.


Jag har skrivit en dikt om att inte ens en vind, så svag så svag som från en fladdrande fjäril, en sommar dag

behövs för att sända vår bön till Gud, för han hör de svagaste böneljud. Men den tycker jag inte passar så bra

nu mitt i vintern, så jag börjar fundera på att klä den i vinterskrud. Det kanske jag borde ha tänkt på tidigare?

Vad tycker ni om det här försöket??


BÖNESUCK

Inte ens ett ljud, så tyst, så tyst

som en flinga faller, utan ett knyst.

Är ändå inte, för tyst för Gud

han hör det svaraste böneljud.

En bedjande suck blott, ifrån vår jord

sänder mot himmlen, bevingade ord.

Bönens mål, Guds kärlek var

i kärlek ger han och sitt svar.

Kan hända vi inte ens förstår,

när vi bönesvaret får.

Men Gud har på sitt suveräna sätt,

kunnat vända allting rätt.


HERRE BEVARA OSS

Herre bevara oss, från att förstelnas

från att slå oss till ro...

Väck oss, så att vi inte kommer in

i den stora likgiltighets, vilan.

Ty om vi tiger, skall stenarna tala

ja ingenting, är omöjligt för Gud.


Herre vi ber, gör oss öppna

för Din vilja...

Ge oss frimodighet, att gå ut

ur våra Kyrkors, skyddande gömslen

ut på obekväma vägar,

för Ditt namns skull.

Överskölj oss, med Din andes fulla kraft

och fyll oss, med Din

kärleksfulla livsbejakelse.

Så vi får bli, levande vittnen

på att Jesus lever i dag.


Nu tror jag att jag slutar här för i dag, hoppas ni är pigga och friska så ni kan gå ut i det sköna vädret, som det

verkar vara i dag. Även om det inte är så soligt och vackert som det varit tidigare i veckan, men då var det ju

kallt i stället. Jag är så förkyld så det är bara att hålla sig inne. Men det finns ju mycke trevliga sport program

att kolla på, även om dom Svenska tävlande inte lyckats så bra hittils, men kanske dom lyckas i dag, Hoppas

jag Sonja, allt gott önskar jag er !



























































 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards