Direktlänk till inlägg 16 november 2013

I väntan på advent

Av Sonja - 16 november 2013 10:09

 

Välkommen vill jag önska er som tittar in på min blogg, så här i kyliga november. Men här uppe hos oss i

södra norrland lyser solen i från en klarblå himmel. Och om man bara tittar uppåt kan man lika gärna tro

att det är sommar, men nu är det ju i mitten på november, vilket ju märks på dagens tema. Men jag får

lust attt börja denna vackra, men kalla dag med en av mina dikter som heter "Carpe Diem" ni som brukar

besöka bloggen kanske har läst den tidigare, men det tål att upprepas, att ta vara på dagen.


CARPE DIEM

Grip dagen, som Gud dej ger

himmelen rodnar av glädje,

i den vaknande morgonen.

Guds finger skriver in en ny dag

i vår historias almanacka,

en oanvänd dag, till Dej utgiven

grip den dagen i glädje !


Så till dagens text, som ju skall handla om några tankar inför advent, så här i mitten av november.

Det är inte mina egna tankar, även om jag tycker lika i det mesta, det är en debattör i tidningen

Världen i dag, som skrivit arlikeln som jag vill dela med mig av.  Han skriver så här...

Ordet advent, betyder som bekant ankomst. Sällan har det kännts konstigare än i år, att i strålande

solsolsken, och i femton graders brittsommarväder, (som det var där) hälsa adventsljusstakarnas an-

komst i butikerna. Han antyder att, ordet jul, de senaste åren väljs bort för "modernare" alternativ

som vinter t.ex han undrar...

Ska myndigheter, som diskrimineringsombudsmannen än en gång, välja att kalla julklappar för "vinter-

presenter" och hålla "decemberfest" i stället för julfest ?. Kommer julgranarna att sprida ljus när F N

håller sitt toppmöte som dom tidigare gjort, men nu  meddelar att dom inte har någon plats på grund utav

deras  "koppling till en religös högtid" ?

Finns det någon plats för julkrubbor på julmarknaderna, som i Helsingborg, där man förra året ansåg

att den var för kristen ?

Får Storvik sälskap av andra kommuner som vill ha "vintermarknad" i stället för julmarknad i december?

Kommer Göteborg att ha en kvinnlig eller en manlig Lucia, då man nu för första gången uppmanar män

att söka, den uppgiften ?

Kommer skolbarnen att få fira lucia eller ens sjunga "Stilla natt" och  "Nu tändas tusen juleljus" efter

Skolinspektionens kritik förra året ?

Vågar någon skola ha en "adventssamling" trots att  Skolverkets generaldirektör för ett år sedan sade

att det "inte är tillåtet att ha en adventssamling i kyrkan om prästen förmedlar religiösa budskap" ?

Kommer skolor som Kanalskolan i Laxå att lyckas förbjuda de "stötande" pepperkaksgubbarna i lucia-

tågen efter fjolårets försök, där de fick ge med sig, men ändå vidhöll stoppet av att servera peppar-

kakor, på grund av "olika alergier" ?

Blir skolor som har julavslutningen i kyrkan anmälda och kommer prästen som välsignar barnen att

få skäll av den nya ärkebiskopen ?

Johan Lundell, vars tankar om Advent jag här har förmedlat avslutar med, själv kommer jag att gå

i väntans tider och hoppas att människor är alerta och intresserade av att protestera mot den nya

märkligheter som vi med säkerhet kommer att få uppleva. Kanske får vi till och med uppleva att

lärare, rektorer, kommuncheter, präster och andra tar väl hand om förnumstiga promimorior, i

väntan på att de kommer till större nytta i kaminen. Slut citat.


Ja vad ska man säja ? "Ur led är tiden" är det första jag tänker på, fattar inte folk att Julen  hand-

lar om Jesu Kristi födelse, det största under som världen fått uppleva! Men vad hjälper det om man inte

tror på honom. Det är synd om människorna i Sverige i dag, vi har ett  matriellt överflöd, men saknar

den indre friden, och glädjen, som endast tron på Gud och Jesus kan ge.

Så slutar jag för i dag, och hoppas jag får återkomma med många glädjebud, innan julen är inne,

                                                  

                                                  

           Kram från mej Sonja !










Grip den dagen

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards