Alla inlägg den 2 mars 2013

Av Sonja - 2 mars 2013 09:10

Välkommen till min blogg i dag, den första i månaden Mars 2013, då det i slutet av månaden är dags för

Påsk helg. Så jag vill börja med några ord ur psalmen 135:1 som lyder, " Se vi går upp till Jerusalem

i heliga faste tider, att skåda hur Jesus Krist Guds son, i syndares ställe lider."  Och jag fortsätter med

att skriva några dikter av olika slag som jag funnit i Per Harlings lilla diktbok  Böner i fastan.


 

F A S T A

Livets Gud, led oss in i den fasta,

 där vi låter oss renas, till kropp,

         och själ och ande,

       led oss in i den fasta,

   där vi bryter våra självklara

 konsumtionsmönster och avstår,

  för att kunna ta emot, och ge,

        led oss in i den fasta,

 där vi låter maten räcka till alla,

 led oss in i den fasta där vi sänker

     rösten, så att vi hör din röst

     och blir lyhörda för din vilja,

           led oss in i den fasta,

             där vi höjer rösten,

        så att vi kan tala för dem

 vars röster har tystats eller tystnat.

     Låt ditt ljus bryta fram för oss

     som vårens sol, och läk din värld

            i oss och genom oss.

                   Amen  



    INLED OSS INTE I FRESTELSE

   Inled oss inte i frestelsen

  att överge dig när livet går väl,

  inled oss inte i frestelsen,

  att undvika livets ökenvandringar,

  inled oss inte i frestelsen,

  att blunda för världens tillstånd,

  inled oss inte i frestelsen,

  att bara se till vårt eget,

  inled oss inte i frestelsen,

  att tillbe tingen med än dig,

  inled oss inte i frestelsen,

  att vara en mätt och tillfredställd kyrka.

  Inled oss inte i frestelse, utan fräls oss ifrån ondo,

  Ty riket är ditt och makten och härligheten i evighet.

                        Amen.



                VAR SKA VI KÖPA BRÖD

 "Var ska vi köpa bröd så  alla får något att äta ?"

                     frågar du, Jesus.

Här är vi med vår demokrati och vårt välfärdssystem,

   med våra biståndsorgan och vår insamlingsvilja,

          med vår kyrkas rikedommar och böner.

          Här är jag med min överfyllda frysbox,

              med ditt bank- och fondsparande,

         med min bostad och min sommarstuga,

      med mina semesterplaner och livsdrömmar,

              med min familj och mina vänner.

   Här är vi med vår vilja att tjäna dig med vårt överflöd,

   med vår längtan till en jord där rättfärdighet bor.

   Välsigna oss, vår vilja, vårt överflöd, vår längtan,

                      så att det räcker åt fler,

(och samla ihop vad som blir över så ingenting förfars)        

                                  Amen.


Visst var detta fina och annorlunda dikter med tanke på fastan ?  Allt gott önskar jag er, vi ses Sonja !






                                 








Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards