Alla inlägg den 23 mars 2013

Av Sonja - 23 mars 2013 09:23

Välkommen i denna soliga och vackra vårvinter lördag, hoppas att solens strålar värmer så pass på snön att

det kan börja smälta ner våra fortfarande höga snödrivor här i Norrland. Visst börjar vi längta efter värme

och vår i luften nu. På våren kommer ju även påsken, olika tidigt eller sent beroende på månen.  

Påskdagen infaller på första söndagen, efter första fullmånen efter vårdagjämningen ock nu börjar vi närma

oss den så kallade stilla veckan, där påskhelgen ingår, så jag skall skriva på detta på temat i dag...  

PÅSKBÖN

Får jag dela en måltid

o, Herre med dej ?

Dela din kropps bröd och vin.

Får jag sitta framför dej

se din varma blick,

din blick som allting förstår.


Får jag sitta bredvid dej

och hålla din hand,

din hand som allting förmår.

Din hand som är sargad

av spikarnas sår,

vars styrka aldrig förgår.


Får jag luta mig Jesus

mot dej som är stark,

jag som är liten och svag.

Du har lova mej komma

tilll dej varje dag,

min Herre för det tackar jag.


Vi VAR MED

Vi var också med den dagen,

då hammarslagen ljöd.

För oss blev Jesus Krisrus slagen,

våra synder blev till hans död.

Kungakronan på hans huvud

onskans taggar bar,

om hans kläder och hans mantel

nedsligt lott man drar.

Han som oskyldig blev offret

för att rädda våra liv,

vad hans hjärta skulle lida

av vår ondska och vårt kiv.

Han med hjärtat fyllt av kärlek

han fick utstå spått och spe.

O, förlåt dom käre fader

hördes han på korset be.


Blinda ögon kan inte se...


På väg in i den...


STILLA VECKAN

Stilla veckan...

en tid för oss

att stanna upp,

begrunda, förundras

försöka förstå...

Stilla veckan,

Guds tid för oss..

Stilla veckan

Guds kärlek segrar.

Stilla veckan...

när livet

övervinner döden.

Stilla veckan ...

en läkedom

för stressade själar

i vår tid...


VÄGEN

För Dig gick

vägen hem,

genom korset.

För oss går

vägen hem

genom Dig.


Ja, det var några tankar inför Påsken, som kommer i slutet på nästa vecka, då kommer jag nog att skriva

alla dagar från Skärtorsdag t. o. m. Påskdagen, hoppas ni då vill följa med i påskens drama, i diktform...

Nu önskar jag er en trevlig helg, och välkommen åter! Sonja










Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards