Alla inlägg den 16 mars 2013

Av Sonja - 16 mars 2013 08:42

Välkommen till en stunds tankari diktform, så här inför den stundande påsken. Jag skriver från mitt lilla

knallgula dikthäfte som heter Påsk, helt enkelt. Så en första dikten...


OM DET VORE I DAG

Om det vore i dag,

som Du gick här på jord,

skulle vi då din Gudom förstå ?

Eller skulle vi tvivla

håna och slå,

precis som dom gjorde dig då ?


Om det vore i dag

som Du gick här omkring,

gjorde under och synder förlät.

Skulle vi lika likgiltigt

bara stå och se på,

tills vi var där vid korset och grät ?


Om det vore i dag

o, min Herre förlåt,

är jag rädd att vi tvivlat som dom,

Än i dag hörs din röst

men vi lyssnar förstrött,

till Ditt kärleksfullt manande KOM !


DIN KÄRLEK

Herre Din kärlek är underbar,

större än vi kan förstå.

Fast Petrus tre gånger

förnekade dej,

så förlät Du honom ändå.

Du vet våra synder,

Du vet våra fel

Du även kännt frestarens snara,

Därför förstår Du oss, också väl

när vi fega som Petrus kan vara.


Tack Herre, att Du lät Dig födas

till oss,

för att hjälpa och kunna förstå.

Tack att du tillät Dej, dö på ett kors

att från synderna, oss kunna två.

Tack Herre för att Du har lovat

till oss,

det eviga livet till slut.

Så Herre jag ber Dej, tag mej till Dej,

när timmglaset mitt runnit ut.


Så avslutar jag denna lilla diktsvit om påsken, med ett varmt tack, till vår Herre och mästare.


TACK !

Tack att Du inte valde

att ära få och makt,

tack att Du inte valde

att få kungakronan.

Tack att Du inte valde

rikedom och prakt,

tack att ditt rike

inte fick bli jorden.


Tack att Du valde smälek

att bli ett lamm till slakt,

tack att Du valde lydnad

och avstod från Din makt.
Tack att Du ville rädda

oss syndare till liv,

tack att Du valde korset

och gav för oss ditt liv...


Som avslutning ett bibelord, som säger allt om vad Jesu död på korset, kan få betyda för oss, när han säger...

"Den som lever och tror på mej, skall aldrig någonsin dö"


Så avslutar jag dagens lilla diktstund, med att önska er en välsignad helg från Herren, och så vill jag hälsa er

varmt välkommen till Missionskyrkan, den lilla rosa kyrkan på Nygatan 55.  Kram från Sonja !













Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards